FORMATIV BEDÖMNING - Hur lärarna arbetar formativt för att utveckla elevernas lärande
Abstract
Syfte: Syftet med vår kvalitativa intervjustudie med fyra lärare på högstadiet och gymnasiet
är hur de använder sig av de fem nyckelstrategierna som beskriver formativ
bedömning. Lärarna fick endast reda på att intervjun skulle handla om formativ
bedömning men inte vilka frågor som skulle ställas.
Teori: Studiens teori grundar sig på Piaget konstruktivism och Vygotskijs sociokulturella
perspektiv.
Metod: Metoden vi valt för att få svar på studiens syfte är en kvalitativ intervjustudie.
Intervjun består av semistrukturerade frågor för att få en djupare förståelse för hur
lärarna jobbar med formativ bedömning.
Resultat: Resultatet visar att formativ bedömning används medvetet och omedvetet i
undervisningen i samtliga nyckelstrategier. I studien ser vi att lärarna jobbar på olika
sätt med formativ bedömning. I de praktiska ämnena verkar formativ bedömning vara
ett naturligt inslag i undervisningen utan att lärarna är pålästa om de olika
strategierna. Formativ bedömning, med vikten på ordet bedömning, är ett begrepp
som kan misstolkas och används på ett felaktigt sätt. Under intervjuerna kom några av
lärarna in på betyg och bedömning även om frågorna inte är ställda på det sättet.
Resultatet visar att det kan vara svårt för läraren att veta exakt vad som egentligen
ingår i formativ bedömning. Studien visar att lärarna förhåller sig mer eller mindre till
de fem nyckelstrategierna som beskriver vart eleven är på väg, var eleven befinner sig
nu och hur eleven ska komma dit. I slutsatsen kom vi fram till att vi ser ett behov av
fortbildning inom formativ bedömning för att alla lärare ska få samma förutsättningar
att undervisa för lärande.
Degree
Student essay
Date
2022-07-05Author
Johansson, Ann
Johansson, Elisabeth
Keywords
Formativ bedömning, nyckelstrategier
Language
swe