Show simple item record

dc.contributor.authorTyrberg, Elinswe
dc.contributor.authorTolonen, Elisaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:33Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:33Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7270
dc.description.abstractSyfte Syftet med arbetet är att undersöka hur man i förskolan kan arbeta medvetet med barns språkutveckling och hur pedagogers förhållningssätt till språkutveckling kan påverka deras arbetssätt. Frågeställningar Hur uppfattar pedagogerna begreppet språk? Hur arbetar pedagogerna för att främja barnens språkutveckling? Hur dokumenteras och utvärderas arbetet? Vilka påverkansfaktorer kan det finnas för barnens språkutveckling? Metod Vi har genomfört två kvalitativa intervjuer på två skilda förskolor. Vår analysering av resultatet har genomförts utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Resultat Vårt resultat ger en insyn i respondenternas arbetsmetoder och hur deras förhållningssätt till språket kan påverka deras undervisning. Begreppet förklarades på skilda sätt, men uppfattningen av begreppet visade på likheter i behovet. Båda respondenterna arbetade medvetet med barns språkutveckling med barnets perspektiv i fokus. Dokumentationen och utvärderingen genomfördes i respektive arbetslag där barnens delaktighet involverades i processen. Påverkansfaktorer i arbetet relaterades av respondenterna till gruppstorlekens betydelse. Språkets relevans för det livslånga lärandet börjar formellt i förskolan där pedagogers medvetenhet i barns språkutveckling bidrar till en bra start i livet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSpråkutveckling. Förskola. Pedagog. Medvetenhet. Sswe
dc.titlePedagogers medvetna språkarbete - en kvalitativ studie kring språkstimulans i förskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record