Visa enkel post

dc.contributor.authorHellström, Monitaswe
dc.contributor.authorAndersson, Anna-Karinswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:36Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:36Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7274
dc.description.abstractSyfte med studien var att få en inblick i hur lärare anser sig individualisera matematikundervisningen för de begåvade eleverna. Vi ville genom våra tre frågeställningar ta del av lärarnas uppfattningar och erfarenheter kring matematikbegåvade elever samt vilka faktorer lärarna ansåg hade betydelse för att de skulle kunna individualisera sin egen undervisning för dessa. En intervjustudie med fenomenografisk ansats genomfördes, då vi ville fördjupa oss i lärares uppfattning kring begreppet matematikbegåvade elever och hur de uppfattade sin undervisning för dessa elever. Vi utförde sju intervjuer med lärare som undervisar matematik i årtill 5. Intervjuerna var öppet riktade och respondenterna gavs också möjlighet att utveckla sina svar. Samtliga intervjuer spelades in på band och detta material transkriberades i stort sett i sin helhet. Därefter analyserade och letade vi i intervjumaterialet efter sådan information som kunde ge svar på våra tre frågeställningar. Slutligen kategoriserades detta material med en kvalitativ metod. Resultat av vår studie visade att lärare hade olika uppfattningar om hur de individualiserade undervisningen för de matematikbegåvade eleverna. Vi såg att de faktorer som lärarna angav som betydande för att kunna individualisera inte bara styrde utan också begränsade lärarnas sätt att utforma matematikundervisningen. Styrdokument och kursplan för matematik möjliggör ett stort tolkningsutrymme för hur lärare skall individualisera sin undervisning. Lärarna i vår undersökning individualiserade matematikundervisningen för de begåvade eleverna på skilda sätt. Majoriteten av lärarna angav flera faktorer som de ansåg påverkade deras möjlighet till individualisera undervisningen för de begåvade eleverna. Vi anser att lärare måste ges tid och möjlighet till reflektion kring den egna undervisningen. Vidare anser vi att kompetensutbildning bör ingå som en naturlig del i läraryrket för att en didaktisk utveckling inom skolan ska ske.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectbegåvningswe
dc.subjectförmågaswe
dc.subjectindividualiseringswe
dc.subjectmatematikswe
dc.titleBegåvade barn ­ en investering för framtidenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post