Att öka elevers motivation till lärande utifrån arbetssätt inom matematiken i Montessori och traditionell skola
Abstract
Syfte
Studiens syfte var att fördjupa oss i och ta reda på om det finns skillnader i elevers motivation till lärande
beroende på vilket arbetssätt man använder sig av i skolan. Vidare ville vi klargöra vad montessoripedagogiken
står för och om det är det någon skillnad gentemot den svenska traditionella undervisningen med att få elever att
bli mer motiverade i ämnet matematik. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar: Hur
kan lärare utmana, utveckla och motivera elever i ämnet matematik inom den traditionella skolan och inom
Montessoripedagogiken? Finns det skillnad i elevers motivation till lärande beroende på arbetssätt?
Metod
I vår metod har vi använt oss av litteraturstudier, för att få den teoretiska bakgrunden till de olika begreppen och
se vad forskarna säger om såväl Montessoripedagogiken och om den traditionella skolan. Vi har också varit på
studiebesök i Italien och besökt Montessoris högkvarter i Rom där vi även besökt en skola och tagit del av den
italienska skolkulturen inom Montessori. Dessutom har vi använt oss av sju olika intervjustudier med lärare
inom den traditionella skolan och Montessoriskolan i såväl Sverige som Italien. Intervjustudierna gav oss hjälp
på vägen genom att ge oss information som vi inte var medvetna eller hade räknat med, men de bidrog även till
lite ändrad riktning på vårt arbete genom att vi fick omvärdera syftet med arbetet.
Resultat
Det var svårt att i vår studie kunna utläsa om lärarens elev- och kunskapssyn påverkar elevers motivation till
lärande. Vi tror nog snarare att det är mer beroende på hur lärarens förhållningssätt och utnyttjande av material
och arbetsmetod är. Vår studie och arbete antyder att ett väl organiserat arbete hos lärarna och hos lärarlaget som
är målrelaterat, logiskt och kreativt skapar lust och intresse hos eleverna. Vidare leder detta till att såväl lärare
och elever blir motiverade och vill arbeta vidare och utvecklas. Vi har även, genom undersökningar, funnit att
nyutbildade lärare mer står för ett sådant arbetssätt än vad de äldre lärarna gör. Vi önskar se mer motiverade
elever genom att ha förmågan att kunna växla mellan arbetssätt, speciellt inom matematik. Det är något som vi
tar med oss in i vår blivande roll som lärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ryrbo, Jeanette
Dárienzo, Paola Torberntsson
Language
sv