Visa enkel post

dc.contributor.authorNg, Lindaswe
dc.contributor.authorAsmussen, Ann-Charlotteswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:39Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:39Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7278
dc.description.abstract__________________________________________________ Syfte Ett gott samarbete mellan hem och förskola/skola är viktigt för barnets välbefinnande och lärande. Genom att ha ett väl fungerande samarbete mellan föräldrar och pedagoger så främjar det till goda förutsättningar för elevers utveckling och inlärning. Syftet med detta examensarbete var att vi ville få en inblick i och lägga fokus på hur pedagogers föräldrakontakt fungerar i förskola kontra skola. Vi ville öka insikten och kunskapen kring de olika samverkansformer som råder och urskilja eventuella likheter eller skillnader mellan förskola och skola. Metod Metoden som har använts i uppsatsen är en enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skola. Vi studerade litteratur som fungerat både som fördjupning av kunskaper samt som bas för utformningen av enkäterna. Vi analyserade och diskuterade våra resultat och kopplade ihop dessa med relevant litteratur. Den kommunikation som existerade mellan oss lärarstudenter och svarspersoner skedde till stor del via elektronisk väg, så kallad e-mail och Internet. Sammanställningen av enkäterna bearbetades med hjälp av datorns teknik då denna metod underlättade och var ett smidigt tillvägagångssätt i uppsatsen. Resultat Ett intressant resultat som framkom både i vår undersökning och i litteratur som vi har behandlat är att trygghet skapas för barnet genom en god fungerande föräldrasamverkan. En god föräldrakontakt resulterar till att både personal på skolan, elever och föräldrar påverkas positivt. En viktig slutsats är att ett gott samarbete tillsammans med föräldrar är en grundläggande och betydelsefull del i den pedagogiska verksamheten. Genom att ha studerat läroplanerna Lpfö 98 och Lpo 94 som lägger stor vikt vid en bra fungerande samverkan mellan hemmet och skolan, så blir konsekvenserna att detta bidrar till att ge eleven bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan. Samverkan innebär delvis att pedagoger, föräldrar och elever utför målinriktade samarbetsformer för att främja elevens sociala som kunskapsmässiga utveckling.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFöräldrasamverkanswe
dc.subjectsamarbeteswe
dc.subjectpedagog/lärareswe
dc.titleSamverkan med föräldrar ­ En enkätstudie gjord bland 16 pedagoger i förskola och skolaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post