Barns tidiga språkutveckling - hem, förskola/skola och språkstörning som påverkande faktorer
Abstract
Syfte
Syftet med vårt arbete är att belysa faktorer som påverkar barns språkutveckling, där vi valt att fokusera på hem,
förskola/skola och språkstörning. Vi vill se hur dessa faktorer på olika sätt har en roll i barnets språkutveckling.
Metod
Vi har använt oss av ostrukturerat frågeformulär för att samla in ny data. De fyra informanterna som vi tillfrågat
arbetar med de yngre åldrarna. Vi har även bearbetat relevant litteratur för att få inblick i den tidigare
forskningen som gjorts i ämnet.
Resultat
Hemmet är av stor vikt för barnets språkutveckling. Att föräldrarna är engagerade i barnets skolgång och att
samarbetet mellan hem och skola fungerar har även det stor betydelse för språkutvecklingen. I förskolan/skolan
är sammansättningen av grupperna och klassrumsmiljön en påverkande faktor. För pedagogen gäller det att hitta
ett undervisningssätt där alla elever blir utmanade och stimulerade i lärandet. Stöd av resurser är även en
betydande del i barnets språkutveckling.
Betydelse för läraryrket
Som pedagog ska man se och möta alla elever där de befinner sig och kunna se till deras individuella behov.
Detta ställer krav på pedagogen att förutom ha kunskap för att undervisa så krävs i dagens skola även en
empatisk förmåga för att kunna sätta sig in i alla elevers erfarenheter.
=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Ekström, Johanna
Davidsson, Sara
Keywords
språkutveckling
tidiga åldrar
Language
sv