Språkutveckling i förskolan En kvalitativ undersökning kring förskollärares arbetsmetoder och teorier
Abstract
Syfte:Vårt syfte var att undersöka olika förskollärares syn på deras metoder och
arbetssätt när det gäller barns språkutveckling samt vilka teorier deras
verksamhet bygger på. Vi ville jämföra förskollärarnas olika tankar kring barns
språkutveckling, utifrån deras perspektiv.
Frågeställning: Vilken roll har förskolläraren i barns språkutveckling? I vilka situationer i
verksamheten främjas barnens språkutveckling?
Metod:Vi valde att göra en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. I
undersökningen deltog sex förskollärare. Vi var intresserade av deras tankar
kring hur de arbetar med språkutveckling. Därför föll valet på att genomföra en
kvalitativ undersökning.
Resultat: Språket är en viktig del i barns utveckling och det behövs för att de ska kunna
göra sig förstådda. Det är därför en förutsättning att förskollärare och övrig
personal är medvetna om hur de ska stimulera barns språkutveckling.
Verksamheten ska därför genomsyras av en stor variation i arbetssätt där barnen
får möjlighet att samtala med varandra. Det kan vara när man arbetar med rim
och ramsor, drama, bild, sagoläsning eller vid samlingen. Det räcker inte att som
förskollärare bara genomföra de olika aktiviteterna och vara nöjd med det, utan
aktiviteterna måste följas upp på ett relevant sätt för att barnen ska utveckla sitt
språk på bästa sätt.
Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att undersökningen ska ge oss en bra grund att
stå på inför vårt framtida arbete med barns språkutveckling. Målet är att utifrån
styrdokument, övrig litteratur och förskollärarnas tankar få insikt i ett
fungerande sätt att arbeta med barns språkutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Nader, Niaz - Mahdavi
Franzen, Andreas -
Keywords
Förskola
språkutveckling
arbetssätt
barn
Language
sv