Användande och attityder till laborativ matematik i olika årskurser vid en grundskola
Abstract
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att skapa kunskap om varför och hur man arbetar med laborativ
matematik i olika årskurser vid en enskild grundskola.
Huvudfråga
Hur undervisar man i matematematik vid grunskolan Björken (fiktivt namn) främst med avseende på
laborativa inslag i undervisningen. Finns det vidare några skillnader att finna vad gäller laborativa
inslag i matematikundervisningen mellan olika årskurser och isåfall vad är anledningen till detta enligt
lärarna.
Metod
Jag har genomfört en litteraturstudie för att bygga upp ett teoretiskt ramverk. Sedan genomförde jag
intervjuer med totalt sex lärare som undervisar i matematik vid grundskolan Björken. Jag använde mig
av en fenomenografisk ansats då det handlade om att fånga upp fenoment laborativ matematik vid en
enskild skola. Vid analysen av teori och empiri användes en abduktiv ansats.
Resultat
På grunskolan Björken använder man sig av laborativ matematik i stor utsträckning i årskurs 3. I
årskurserna 6 och 9 har man i praktiken upphört med ett laborativt arbetssätt för att istället ägna sig åt
abstrakt matematik i läroböckerna. Huvudanledningen till detta är enligt lärarna att man upplever sig ha
tidsbrist därmed uppstår en stress att inte hinna med målen i läroplanen. På grund av detta uppfyller
man inte läroplanens krav på varierad undervisning enligt min slutsats. Vid min analys finner jag att
man i användandet av laborativ matematik följer ett mönster som ett flertal tidigare studier påvisat.
Betydelse för läraryrket
Detta examensarbete påvisar att det finns en stor förbättringspotential i att använda sig av laborativ
matematik också efter årskurs 3. Detta bör kunna förbättra elevernas prestationer och samtidigt göra
undervisningen mer stimulerande också för de lite äldre eleverna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Schütt, Anna-Linnéa
Keywords
matematik
laborativ
grundskola
attityder
använ
Language
sv