Show simple item record

dc.contributor.authorHjern, Mariaswe
dc.contributor.authorAsservik, Malinswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:46Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:46Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7289
dc.description.abstractVi är två lärarstuderande som under vår utbildning läst kurser med inriktning mot yngre åldrar. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning fått ett intresse för hur pedagoger i förskolan/skolan tänker kring barnens motoriska utveckling. Vi har också ett personligt intresse av ämnet och vi vill i framtiden arbeta medvetet med barns motoriska utveckling. Vi tror att den motoriska utvecklingen inte bara är att lära sig en ny rörelse. Vår övertygelse är att det finns något mer i den motoriska utvecklingen som bidrar till lärandet. Syftet med denna studie är att ta reda på om det utifrån pedagogers perspektiv finns "broar" mellan motorik och lärande.. De två frågeställningar vi har är: Hur beskriver pedagoger att de arbetar med att utveckla barns motorik? samt Hur resonerar pedagoger om relationen mellan barns lärande och deras motoriska utveckling? För att få svar på våra frågor i denna studie valde vi som en del använda oss av intervjuer med pedagoger. Intervjuerna är inspelade och utskrivna ordagrant för att lättare kunna analysera materialet. Vi har dessutom gjort en litteraturöversikt för att få en bättre kunskap i ämnet. Resultatet av vår studie visar att samtliga pedagoger arbetar med att stimulera barns motoriska utveckling medvetet eller omedvetet. Om pedagogerna ser stora brister i den motoriska utvecklingen tar de hjälp av specialister. Det visar också att pedagoger beskriver flera olika broar mellan motorik och lärande till exempel koncentration och självkänsla. Genom denna studie tycker vi att vi fått en bättre förståelse av samspelet mellan den motoriska utvecklingen och lärandet. Vi kommer att ta med oss våra nya kunskaper ut i vårt arbete med barn och omsätta det i praktiken. Detta kommer vi att göra med glädje för vi har fått ytterligare bevis på hur viktigt det är att röra sig. =swe
dc.language.isosvswe
dc.titleRörelse! En del av lärandet? - En intervjustudie om pedagogers syn på broar mellan motorik och lärandeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record