• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärande i matematik - Att ta den lärandes perspektiv? En fenomenografisk studie av nio lärares uppfattningar kring fenomenet lärande i matematik

Abstract
Vi som skrev detta arbete har ett intresse för lärande och matematik då matematikämnet ofta kan Bakgrund: vara sammankopplat med svårigheter. Vi ville genom denna undersökning ta reda på vilka uppfattningar lärare har kring elevers lärande när det gäller matematik. Problemformuleringen runt vårt arbete var om det fanns skillnader i lärares uppfattningar kring lärande. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka lärares uppfattningar om hur elever lär Syfte: matematik i de tidigare skolåren. Genom att undersöka någons uppfattningar av ett fenomen så blev en kvalitativ metod med Metod: intervjuer av lärare utgångspunkten. Dessa uppfattningar ville vi sedan kategorisera för att hitta likheter och skillnader mellan lärarnas uppfattningar. Vår empiriska undersökning kopplades samman med litteratur som berörde lärande. Utifrån vår empiriska undersökning då det gällde att sätta sig in i hur lärare uppfattar fenomenet Resultat: lärande så kom vi fram till att det fanns flera olika uppfattningar kring lärande inom matematik. Det visade sig att en stor del av lärarna i vår undersökning inte utgick från eleven i sin undervisning. Majoriteten av lärarna kände sig styrda men samtidigt trygga i sin matematikundervisning genom att de utgick från läromedel snarare än att de utgick från eleven. Betydelse för läraryrket: Genom att lärare har kunskap i hur elever lär så kan de lättare nå fram till varje elev och ta den lärandes perspektiv. Att lärare reflekterar över sitt arbete är av stor betydelse för eleven, läraren och skolan på så sätt att man då utvecklar sin undervisning och gör den mer främjande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7292
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-168.pdf (275.1Kb)
Date
2007
Author
Jansson, Jenny
Klang, Pernilla
Svahn, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV