Lärande och utveckling genom leken. En studie om pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling
Abstract
Syfte:Vårt syfte är att undersöka hur ett antal pedagoger ser på begreppet lek, sin roll i
leken samt ta reda på vad pedagoger har för syn på barns lärande och utveckling
genom leken.
Frågeställning: - Hur definierar pedagoger begreppet lek?
- Vad anser pedagoger att leken har för betydelse för barns lärande och utveckling?
- Hur ser pedagogerna på sin roll i leken?
Metod:Vi valde att genomföra undersökningen med hjälp av ostrukturerade enkäter. I
undersökningen deltog 3 pedagoger som arbetar inom förskolan.
Resultat: I vår enkätundersökning var alla pedagoger eniga om att begreppet lek är svårt att
definiera, vilket även forskare och författare instämmer i och vi anser också att det
inte är lätt, eftersom lek kan betyda olika för olika barn. Leken har en väldigt stor
betydelse för barns lärande och utveckling och genom leken lär de sig bland annat
samspel, turtagande och empati samt utvecklar språket, motoriken och de sociala
reglerna. Leken är även av betydelse för bearbetning av känslor, händelser och
erfarenheter. När det gäller pedagogens roll i leken så menar alla pedagoger i vår
undersökning att de alltid skall finnas där för barnen, antingen i eller utanför leken
och att man ser till varje barn. Vissa av pedagogerna menar att de inte skall lägga sig
i barns lek, medan andra hävdar att det är betydande att man som pedagog deltar i
leken. Det är betydelsefullt att låta barn leka mycket och att man inte avbryter dem i
onödan, utan ge barn tid och utrymme. Detta arbete har lett till att vi blivit ännu mer
medvetna än innan om lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt
pedagogens roll i leken. Vilket är något som vi kommer att ha nytta av i vår
kommande yrkesroll som pedagoger.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Augustsson, Ann-Charlotte
Jacobsson, Cecilia
Language
sv