• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärande och utveckling genom leken. En studie om pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling

Abstract
Syfte:Vårt syfte är att undersöka hur ett antal pedagoger ser på begreppet lek, sin roll i leken samt ta reda på vad pedagoger har för syn på barns lärande och utveckling genom leken. Frågeställning: - Hur definierar pedagoger begreppet lek? - Vad anser pedagoger att leken har för betydelse för barns lärande och utveckling? - Hur ser pedagogerna på sin roll i leken? Metod:Vi valde att genomföra undersökningen med hjälp av ostrukturerade enkäter. I undersökningen deltog 3 pedagoger som arbetar inom förskolan. Resultat: I vår enkätundersökning var alla pedagoger eniga om att begreppet lek är svårt att definiera, vilket även forskare och författare instämmer i och vi anser också att det inte är lätt, eftersom lek kan betyda olika för olika barn. Leken har en väldigt stor betydelse för barns lärande och utveckling och genom leken lär de sig bland annat samspel, turtagande och empati samt utvecklar språket, motoriken och de sociala reglerna. Leken är även av betydelse för bearbetning av känslor, händelser och erfarenheter. När det gäller pedagogens roll i leken så menar alla pedagoger i vår undersökning att de alltid skall finnas där för barnen, antingen i eller utanför leken och att man ser till varje barn. Vissa av pedagogerna menar att de inte skall lägga sig i barns lek, medan andra hävdar att det är betydande att man som pedagog deltar i leken. Det är betydelsefullt att låta barn leka mycket och att man inte avbryter dem i onödan, utan ge barn tid och utrymme. Detta arbete har lett till att vi blivit ännu mer medvetna än innan om lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt pedagogens roll i leken. Vilket är något som vi kommer att ha nytta av i vår kommande yrkesroll som pedagoger.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7293
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2611-169.pdf (202.6Kb)
Date
2007
Author
Augustsson, Ann-Charlotte
Jacobsson, Cecilia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV