Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Malinswe
dc.contributor.authorNilsson, Annaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:50Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:50Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7295
dc.description.abstractSyfte: Utifrån aktuell litteratur och forskning, i förhållande till lärares uppfattningar om bedömning och betyg, vill vi föra en diskussion ifråga om regeringens motiv till att ge betygen en mer betydande och framträdande roll i skolan, och om de kan anses vara hållbara. Huvudfråga: Vilken/vilka funktioner innehar bedömning och betyg? · Vilken påverkan på elever har bedömning och betyg? · Metod och material: Kvalitativ intervjustudie utifrån 10 lärares uppfattningar, samt litteratur, som belyser bedömning och betyg. Resultat: Vi har kommit fram till att det finns olika kategorier av uppfattningar ifråga om bedömningens och betygens funktion, skillnader mellan dessa fenomen och deras påverkan. Att betygens roll i skolan överskattas och att bedömning är det pedagogiska verktyg som kan ge elever den feedback som de behöver för att främja det livslånga lärandet. Betydelse för läraryrket: Kunskaper om bedömning och betyg utgör en väsentlig del av lärares professionalitet, då skolan skall vara en tillväxtzon för elevers utveckling och lärande. Okunskap som leder till felaktigt användade av dessa fenomen kan ha en starkt negativ påverkan. På grundval av detta anser vi att denna studie är relevant både för oss som blivande lärare och för verksamma lärare.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBedömningswe
dc.subjectBetygswe
dc.subjectFeedback/Återkopplingswe
dc.subjectBedömningswe
dc.titleBedömning och betyg ­ Vision Vs Realitetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post