dc.contributor.author | Johansson, Malin | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Anna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:50Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:50Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7295 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Utifrån aktuell litteratur och forskning, i förhållande till lärares uppfattningar om bedömning
och betyg, vill vi föra en diskussion ifråga om regeringens motiv till att ge betygen en mer
betydande och framträdande roll i skolan, och om de kan anses vara hållbara.
Huvudfråga:
Vilken/vilka funktioner innehar bedömning och betyg?
·
Vilken påverkan på elever har bedömning och betyg?
·
Metod och material:
Kvalitativ intervjustudie utifrån 10 lärares uppfattningar, samt litteratur, som belyser bedömning och betyg.
Resultat:
Vi har kommit fram till att det finns olika kategorier av uppfattningar ifråga om bedömningens och betygens
funktion, skillnader mellan dessa fenomen och deras påverkan. Att betygens roll i skolan överskattas och att
bedömning är det pedagogiska verktyg som kan ge elever den feedback som de behöver för att främja det
livslånga lärandet.
Betydelse för läraryrket:
Kunskaper om bedömning och betyg utgör en väsentlig del av lärares professionalitet, då skolan skall vara en
tillväxtzon för elevers utveckling och lärande. Okunskap som leder till felaktigt användade av dessa fenomen
kan ha en starkt negativ påverkan. På grundval av detta anser vi att denna studie är relevant både för oss som
blivande lärare och för verksamma lärare. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Bedömning | swe |
dc.subject | Betyg | swe |
dc.subject | Feedback/Återkoppling | swe |
dc.subject | Bedömning | swe |
dc.title | Bedömning och betyg Vision Vs Realitet | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |