Show simple item record

dc.contributor.authorWärja, Mariaswe
dc.contributor.authorJansson, Katarinaswe
dc.contributor.authorUbillus, Adaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:54Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:54Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7301
dc.description.abstractSyfte och bakgrund Studiens syfte var att skaffa kunskap och konkreta verktyg som främjar lärarlagsarbete. Vi ville skaffa oss ett ovanifrån perspektiv för att se helheten. Målet är att kunna se konflikter som en del av grupprocessen och kunna göra skillnad på person och profession. Vi är förebilder för våra elever och hur vårat samarbete fungerar speglar sig direkt i barnens relationer till varandra. Huvudfråga Hur kan jag som lärare medverka till att mina kollegor i mitt arbetslag utvecklar en känsla för · samarbete, solidaritet och ansvar och drar åt samma håll för våra elevers bästa? Underfrågor Har kunskap om grupprocesser någon betydelse för ett gott samarbete i ett lärarlag? · Hur kan utvecklingen i ett arbetslag beskrivas? · Metod och material En kvalitativ metod inom det etnografiska fältet i form av en studie av vår egen grupprocess genom vilken vi blir ett team. Vi i undersökningsgruppen är både observatörer och objekt. I rapporten har vi fingerat namn och kallar oss för Karin, Miranda och Sofie. Materialet som vi har använt oss av är individuella reflexionsdagböcker, diskussioner, tankar och uppfattningar om olika företeelser i vår grupprocess. Resultat Vi har kommit fram till att kunskap om grupprocesser är en nödvändighet för att få ut så mycket som möjligt av ett arbetslag. Med kunskaper om grupprocesser kan man lätt känna igen och förstå de olika faser en grupp går igenom och utnyttja konflikten för att stimulera till kreativitet, nytänkande och personlig utveckling. Vi är nu väl medvetna om att en grupp utan konflikter stagnerar. Från vår empiriska studie har vi erfarit att ingen grupp kan vara helt harmonisk, för en sådan grupp skulle vara utan process och struktur. Resultaten visar också att det är viktig att tala om konflikter då det sker och inte vänta till långt senare, när de inblandade har fått utrymme att tolka utifrån sin synvinkel utan att ta med den andres perspektiv. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectGrupprocesserswe
dc.subjectsamarbete i lagswe
dc.subjectkonflikthanteringswe
dc.titleGrupprocesser inom lärarlagswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record