dc.contributor.author | Rinnarv, Anna | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Ingela | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:55Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:55Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7302 | |
dc.description.abstract | Bakgrunden till vår undersökning har varit att vi upplevt det problematiskt att motivera elever till att lära sig
gamla grundläggande hantverkstekniker i skolslöjden. Vi hade läst nationella utvärderingen av slöjdämnet (NU
03) som visade stora skillnader i hur lärare och elever upplever att de utvecklades inom området, olika kulturer
och kulturarv. Vår utgångspunkt har varit följande strävansmål i slöjdens kursplan: /.../"skall eleverna utveckla
kännedom och intresse om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv"(Skolverket,
2000, s.1). Vår hypotes var att betydelsen av slöjdämnet förändrats och att det inte längre fokuserades på förut
nämnda strävansmål i någon större utsträckning.
Vårt huvudsyfte med den här uppsatsen har varit att undersöka hur slöjdlärare utifrån kursplanen arbetar med att
förmedla kulturarv och slöjdtraditioner till eleverna samt ett delsyfte har varit att undersöka hur viktigt de tyckte
det är. Vi har genomfört vår studie i kvalitativ form. Våra frågor har besvarats dels genom tio enkäter men har
även fördjupats med fyra efterföljande intervjuer. Det som framkom vid vår undersökning har vi jämfört med
tidigare forskningsresultat inom området.
Resultaten visade att slöjdlärare tyckte det var viktigt att eleverna skapar förståelse och intresse för vårt kulturarv
och slöjdtraditioner, därmed stämde inte den hypotes vi hade. Samtliga informanter ansåg att det främst var de
gamla hantverksteknikerna som utgjorde det svenska kulturarvet samt de allra flesta betonade vikten av att
kunskaperna sattes in i ett sammanhang så att eleverna fick ett helhetsperspektiv av svensk kulturtradition.
Dessutom poängterades att det var viktigt att utgå från elevens erfarenheter samt också använda sig av nya
medierande redskap så att undervisningen anpassas till det samhälle vi lever i idag. De didaktiska uppslagen gav
inspiration och berikade våra tankar inför vår kommande yrkesverksamhet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Hur slöjdlärare förhåller sig till kulturarv och slöjdtraditioner i sin undervisning i dag | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |