dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att ge en övergripande bild av fysiologiska mekanismers funktion under
påverkan av substanserna cannabis, amfetamin och GHB med hjälp av en litteraturstudie. Arbetet ämnar vidare
ifrågasätta om de kunskapsresultat som följer av en dylik undersökning behövs i skolans drogförebyggande
verksamhet. Dessutom undersöks två olika skolors sätt att arbeta drogpreventivt. Vi riktar oss följaktligen till
lärare i naturorienterade ämnen då dessa undervisar om människokroppen och nervsystemet. Genom studier av
svensk och internationell forskningslitteratur samt kvalitativt strukturerade intervjuer av elever, lärare och
rektorer synliggörs kunskap om narkotika och hur denna kunskap kan få uttryck och spridning i skolan. De
viktigaste resultaten från våra undersökningar samt de didaktiska handlingsförslag som följer innebär bl.a. ett
drogförebyggande arbete som antar en bred angreppsfront under vilken man arbetar med kunskap i form av
lärarutbildning, föräldrautbildning och elevutbildning. Vi har kommit att anse det vara av yttersta vikt att, under
arbetets gång, hålla fokus på stärkandet av elevens självkänsla och personliga utveckling parallellt, och i
enlighet, med strävan mot övergripande mål som har grund i beprövade program. Rörande områdets framtid kan
konstateras, då det är svårt att vetenskapligt styrka huruvida ett visst preventivt program har bättre effekt än ett
annat, att det finns behov av fortsatt forskning kring mätbara parametrar inom arbetet med att förebygga
drogmissbruk bland unga.
Abstract
The purpose of this dissertation is to provide a general understanding of the function of physiological
mechanisms under the influence of the substances cannabis, amphetamine and GHB through a litterature study.
The paper is equally a reflection upon whether the resulting knowledge from such an investigation can be of
value to drug-preventive projects in schools. Furthermore are two schools examined concerning their
preventative work against drugs. We turn naturally to natural sciences teachers as these are responsible for
education in areas such as `the human body' and `the nervous system'. Through studies of Swedish and
international research literature, but also via qualitatively structured (kvalitativt strukturerade) interviews with
students, teachers and principals, knowledge about narcotics, and how this knowledge can be expressed and
spread in schools, has been brought to the fore. The most important results from our investigations and the
consequent didactic action proposals imply a drug-preventive process relating to a wide approach spectre within
which one works towards teachers-, parents- and student education. We have come to consider it to be of utmost
importance, in the course of this kind of process, to keep focus on the strengthening of students' self esteem and
personal development parallel to, and in line with, a strive for principal goals grounded in verified programs. As
regarding the future of the area it can be concluded, considering the difficulty to scientifically prove whether one
preventive line has better effects than others, that there is need for continued research on measurable parameters
within drug use-prevention amongst young people.
1 | swe |