Show simple item record

dc.contributor.authorNordin, Fanny
dc.date.accessioned2022-08-16T08:04:20Z
dc.date.available2022-08-16T08:04:20Z
dc.date.issued2022-08-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73339
dc.description.abstractTidigare studier av lexikala svårigheter i läromedelstexter visar att flera skolämnen är teoretiskt tunga och kräver ett stort ordförråd. För elever med svenska som andraspråk kan detta innebära stora utmaningar. Tidigare studier visar även att NO-lärare tenderar att lägga störst fokus på att förklara ämnesord vilket kan räcka för många elever men för elever med svenska som andraspråk kan även ämnesneutrala ord som påverka och föremål hindra läsförståelsen. I läromedlen finns även komplexa flerordskombinationer som idiom, metaforer och kollokationer, vilka kan vålla problem för elever som inte är födda och uppvuxna i Sverige då de bland annat ställer krav på omvärldskunskap och bildlig förståelse. Därför är syftet med denna studie att undersöka potentiellt svåra konstruktioner för elever med svenska som andraspråk, i tre olika fysikläromedel tillhörande årskurs 7–9. Utvecklingen inom språkforskningen går mot att det blir allt vanligare med en kombinerad beskrivning av språkets grammatiska och lexikala innehåll. En lingvistisk teori som utvecklats under de senare åren och har en sådan kombinerad syn på språket är konstruktionsgrammatiken. Konstruktionsgrammatikerna ser på språket som ett nätverk av konstruktioner, ett konstruktikon. Det är också denna teori som ligger till grund för föreliggande studie. Resultatet av studien visar att innehållet i texterna ofta är abstrakt och det förekommer flertalet metaforer, tidsuttryck och kollokationer i de analyserade läromedlen, vilket kan hindra läsförståelsen för elever med svenska som andraspråk.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectläromedelstexteren_US
dc.subjectkonstruktionsgrammatiken_US
dc.subjectkonstruktioneren_US
dc.subjectandraspråken_US
dc.subjectandraspråksinlärningen_US
dc.subjectläsförståelseen_US
dc.titleEn analys av potentiellt problematiska konstruktioner för andraspråksinlärare i fysikläromedel för åk 7–9en_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedish, Multilingualism, Language Technologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record