• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Framtidens medarbetare. En kvalitativ fallstudie om hur ett fastighetsbolags företagskultur motsvarar generation Z förväntningar och behov angående kommunikation och motivation

Abstract
Generation Z är framtidens arbetskraft och på grund av sin uppväxt antas de besitta andra karaktärsdrag, och därmed andra förväntningar, än tidigare generationer. För att kunna vara konkurrenskraftiga och en attraktiv arbetsgivare är det därför högst relevant för företag att förbereda sig för den nya arbetskraften. Syftet med uppsatsen är att, baserat på generations Z värderingar gällande kommunikation och motivation, undersöka ett fastighetsbolags företagskultur och se om denna kultur överensstämmer med de behov och förväntningar som uttryckts kring generation Z, samt vilka konsekvenser detta kan ha för företaget som helhet och för individer tillhörande generation Z. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats genom en blandning av semistrukturerade djupintervjuer och strukturerade observationer för att kunna få en bredare bild av kulturen på fastighetsbolaget. Empirin analyseras i huvudsak med hjälp av Hofstedes kulturdimensioner och Herzbergs tvåfaktorteori, men också med annan litteratur om företagskultur och kommunikation, och jämförs sedan med litteratur om generation Z för att analysera samstämmighet. Vidare används teorier om bland annat arbetstillfredsställelse för att analysera implikationer av samstämmigheten eller avsaknaden av den. Analysen signalerar att vissa av generation Z förväntningar och behov är uppnådda, samt förklarar vilka implikationer detta får på individ- och företagsnivå. Det framgår att den mer hierarkiska och återhållsamma sidan av företaget inte överensstämmer med generation Z förväntningar, men att aspekten som inkluderar arbetstrygghet och personlig utveckling ligger i linje med generationen. Konsekvenser av detta kan å ena sidan vara hög motivation och välmående, men å andra sidan också lågt engagemang och stress, vilket kan påverka både individen tillhörande generation Z och företaget.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73361
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
22-35.pdf (383.9Kb)
Date
2022-08-16
Author
Wallin, Amanda
Rosberg, Filippa
Series/Report no.
Management och organisation 22:35
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV