Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Oliver
dc.date.accessioned2022-08-16T12:41:32Z
dc.date.available2022-08-16T12:41:32Z
dc.date.issued2022-08-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73367
dc.description.abstractInom dagligvaruhandel år 2021 utgjorde e-handeln 5,8 av procent den totala marknadsandelen. Dagligvaruhandeln är en av de branscher med lägst andel e-handel, detta gör att e-handeln förväntas fortsatt ha hög tillväxt, där det prognostiseras att e-handel kommer att utgöra mellan 12-18 av försäljning inom dagligvaruhandel år 2030. En affärsmodell kan ses som arkitekturen för hur ett företag skapar värde, att definiera en affärsmodell ger företagen en förståelse för hur de skapar värde för deras kunder och hur de ska organisera sig för att göra det. Ett nytt affärslandskap skapar nya möjligheter för företag att skapa värde, därför ökar behovet för företagen att finna nya sätt att skapa värde och då förändra sina affärsmodeller. Författaren har under studien arbetat med en abduktiv forskningsansats. Där arbetet utgick från en preliminär teoretisk ram, som med tiden utvecklas enligt vad som upptäcks genom det empiriska fältarbetet, samt genom analys och tolkning. Då studiens syfte var att beskriva och kartlägga de åtgärder butikerna gör, valdes en kvalitativ studie, vilket skapar möjlighet att uppfatta saker och ting genom den observerades ögon, vilket hjälper den betraktade att få djupare förståelse om varför den observerade agerar på ett visst sätt. Till datainsamlingen valdes att genomföra kvalitativa intervjuer och intervjutillfällena användes en semistrukturerad intervjustruktur. Den teoretiska referensramen har byggts upp av tidigare teorier och studier kring ämnena affärsmodellen och dess komponenter, drivkrafter till förändring och kundernas förändrade beteende inom e-handel. Utifrån intervjuerna har tre olika teman identifierats och kopplats till den teoretiska referensramen. Dessa är, drivkrafter till e-handel, affärsmodellens komponenter och utveckling och förändring av e-handel. Uppsatsen visar att e-handel nu blivit en del av vardagen för dagligvaruhandeln. Kunderna är idag så pass bortskämda med möjligheten att kunna handla närsomhelst och hur de vill. Att inte kunna erbjuda sina kunder möjligheten att handla online kan därför leda till att dessa kunder försvinner. Uppsatsen visar också de viktigaste komponenterna som de svenska dagligvaruhandelsföretagen behöver tänka på för att anpassa sin affärsmodell till en ökad e-handel.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisation 22:41en_US
dc.subjecte-handel, dagligvaruhandel, affärsmodell, förändringen_US
dc.titleHur anpassar den svenska dagligvaruhandeln sin affärsmodell till en ökad E-handel?en_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record