Show simple item record

dc.contributor.authorMesic, Amina
dc.date.accessioned2022-08-18T09:33:44Z
dc.date.available2022-08-18T09:33:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73405
dc.description.abstractSkrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och autentiska sammanhang för att kunskaperna ska bli meningsfulla och användningsbara för eleverna. Därför bör grammatiken inte göras isolerad i undervisningen, och inte heller i gymnasieskolans svenskkurser. Syftet att belysa huruvida grammatik presenteras och utvecklas i läroböcker för Svenska 1 och 3. I föreliggande studie analyseras fyra läroböcker för Svenska 1 och fyra för Svenska 3. Forskningsfrågorna i studien handlar om huruvida det förekommer grammatiskt innehåll i böckerna, och hur det i sådana fall presenteras och placeras, om och hur grammatik legitimeras och om man kan urskilja progression och utveckling i grammatiken mellan läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3. Detta har gjorts genom en induktiv textanalys samt en legitimeringsanalys utifrån van Leeuwens legitimeringsteori. Undersökningen visar att grammatiken inte har en framstående plats i läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3, men grammatiska begrepp och kunskaper förekommer. I läroböckerna för Svenska 1 fokuseras det främst på språkriktighet, men det finns grammatiska inslag, om än få och implicit, i alla böckerna. Dessutom finns det tecken på grammatisk progression i alla läromedelsserier, trots att den varierar i både uttryck och grad. Det är främst i en av läroboksserierna, Svenska 1 helt enkelt och Svenska 3 helt enkelt, som innehåller mest grammatisk kunskap som kopplas till funktionella sammanhang, medan de andra i ingen eller låg grad relaterar grammatisk kunskap till funktionella sammanhang. Den vanligaste formen av legitimering i böckerna är rationalisering och auktorisering, men inte alla böcker speglar legitimeringen i hur grammatiken avhandlas.en_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherGöteborgs universiteten_US
dc.subjectGrammatiken_US
dc.subjectläromedelen_US
dc.subjectläroböckeren_US
dc.subjectsvenskaen_US
dc.subjectprogressionen_US
dc.subjectläromedelsgranskningen_US
dc.titleGrammatiken bakom kulisserna En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3en_US
dc.typeTexten_US
dc.typePresentationen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record