dc.description.abstract | Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast
implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att
grammatik bör undervisas i funktionella och autentiska sammanhang för att kunskaperna ska
bli meningsfulla och användningsbara för eleverna. Därför bör grammatiken inte göras isolerad
i undervisningen, och inte heller i gymnasieskolans svenskkurser. Syftet att belysa huruvida
grammatik presenteras och utvecklas i läroböcker för Svenska 1 och 3. I föreliggande studie
analyseras fyra läroböcker för Svenska 1 och fyra för Svenska 3. Forskningsfrågorna i studien
handlar om huruvida det förekommer grammatiskt innehåll i böckerna, och hur det i sådana fall
presenteras och placeras, om och hur grammatik legitimeras och om man kan urskilja
progression och utveckling i grammatiken mellan läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3.
Detta har gjorts genom en induktiv textanalys samt en legitimeringsanalys utifrån van
Leeuwens legitimeringsteori. Undersökningen visar att grammatiken inte har en framstående
plats i läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3, men grammatiska begrepp och kunskaper
förekommer. I läroböckerna för Svenska 1 fokuseras det främst på språkriktighet, men det finns
grammatiska inslag, om än få och implicit, i alla böckerna. Dessutom finns det tecken på
grammatisk progression i alla läromedelsserier, trots att den varierar i både uttryck och grad.
Det är främst i en av läroboksserierna, Svenska 1 helt enkelt och Svenska 3 helt enkelt, som
innehåller mest grammatisk kunskap som kopplas till funktionella sammanhang, medan de
andra i ingen eller låg grad relaterar grammatisk kunskap till funktionella sammanhang. Den
vanligaste formen av legitimering i böckerna är rationalisering och auktorisering, men inte alla
böcker speglar legitimeringen i hur grammatiken avhandlas. | en_US |