dc.description.abstract | Kunskap om konflikthantering är nödvändig då konflikter kan ha en negativ påverkan på såväl patienter, närstående, studenter och vårdpersonal som hälso- och sjukvårdsorganisation. Föreliggande rapport handlar om att med dramapedagogik stödja studenters lärande om konflikthantering i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Ämnena dramapedagogik, omvårdnad, vårdpedagogik och vårdvetenskap integreras i undervisningen för att stödja studenters lärande om konflikthantering.
Rapporten belyser ett undervisningsmoment om konflikthantering med dramapedagogik i kursen Avancerad bedömning och vårdhandlingar vid ohälsa hos barn och ungdomar, (OM5510), 15 hp. Undervisningsmomentet bygger på styrdokument, forskningsresultat som berör dramaövningar, Forumspel och teorier om konflikthantering, från det internationella DRACON projekt (DRAma and CONflict handling). DRACON har utvecklats och genomförts i Australien, Malaysia och Sverige. Kursen ges i specialistsjuksköterskeprogrammet, en gång per år, vid Göteborgs universitet, Sahlgrenska Akademin, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
Rapporten riktar sig till dramapedagoger och lärare som söker kunskap om hur dramapedagogik kan användas på avancerad utbildningsnivå, som exempelvis i specialistsjuksköterskeutbildning. | en_US |