Show simple item record

dc.contributor.authorLindgren, Lena
dc.date.accessioned2022-08-20T14:13:07Z
dc.date.available2022-08-20T14:13:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1401-7199
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73419
dc.description.abstractDenna rapport handlar om hur kvalitet, likvärdighet och ansvar i Göteborgs kommunala förskolor och grundskolor förändrats mellan åren 2018 och 2021, och undersöker hur en centralisering av styrningen av skolförvaltningen påverkade dessa faktorer. Centraliseringen av skolförvaltningen i Göteborg kan ses som en utslag av en allmän förvaltningspolitisk trend, bort från 1980-talets lösningar – då geografiskt baserade kommun- och stadsdelsnämnder infördes i stor skala till – och tillbaka till mer av centralistiskt och sektorsbaserat styre i landets kommuner. Denna rapporten är den femte och avslutande studien i ett flerårigt samverkansprojekt mellan Göteborgs stad och Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet, där professor Lena Lindgren har utvärderat organisationsförändringen. Rapporten belyser om omorganiseringen varit en framgång i förhållande till de policyproblem som var upprinnelsen till dess genomförande, och innehåller en utförlig diskussion av vad en förbättring av kvalitet, likvärdighet och ansvar egentligen innebär.en_US
dc.format.extent90 sidoren_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherSchool of Public Administration/Förvaltningshögskolanen_US
dc.relation.ispartofseries163en_US
dc.subjectlikvärdighet, skola, grundskola, förskola, skolförvaltning, centralisering, kommun, Göteborg, offentlig förvaltningen_US
dc.titleKan likvärdighet (vad det nu är) styras fram? Utvärdering av förskolans och grundskolans organisering i Göteborgs staden_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepreporten_US
dc.contributor.organizationUniversity of Gothenburgen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record