dc.contributor.author | Lindgren, Lena | |
dc.date.accessioned | 2022-08-20T14:13:07Z | |
dc.date.available | 2022-08-20T14:13:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 1401-7199 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73419 | |
dc.description.abstract | Denna rapport handlar om hur kvalitet, likvärdighet och ansvar i Göteborgs kommunala förskolor och grundskolor förändrats mellan åren 2018 och 2021, och undersöker hur en centralisering av styrningen av skolförvaltningen påverkade dessa faktorer.
Centraliseringen av skolförvaltningen i Göteborg kan ses som en utslag av en allmän förvaltningspolitisk trend, bort från 1980-talets lösningar – då geografiskt baserade kommun- och stadsdelsnämnder infördes i stor skala till – och tillbaka till mer av centralistiskt och sektorsbaserat styre i landets kommuner.
Denna rapporten är den femte och avslutande studien i ett flerårigt samverkansprojekt mellan Göteborgs stad och Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet, där professor Lena Lindgren har utvärderat organisationsförändringen.
Rapporten belyser om omorganiseringen varit en framgång i förhållande till de policyproblem som var upprinnelsen till dess genomförande, och innehåller en utförlig diskussion av vad en förbättring av kvalitet, likvärdighet och ansvar egentligen innebär. | en_US |
dc.format.extent | 90 sidor | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.publisher | School of Public Administration/Förvaltningshögskolan | en_US |
dc.relation.ispartofseries | 163 | en_US |
dc.subject | likvärdighet, skola, grundskola, förskola, skolförvaltning, centralisering, kommun, Göteborg, offentlig förvaltning | en_US |
dc.title | Kan likvärdighet (vad det nu är) styras fram? Utvärdering av förskolans och grundskolans organisering i Göteborgs stad | en_US |
dc.type | Text | en_US |
dc.type.svep | report | en_US |
dc.contributor.organization | University of Gothenburg | en_US |