Visa enkel post

dc.contributor.authorJohnson, Viktor
dc.contributor.authorSjödin, om
dc.date.accessioned2022-08-24T08:58:47Z
dc.date.available2022-08-24T08:58:47Z
dc.date.issued2022-08-24
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73441
dc.description.abstractDenna studie har sin utgångspunkt i en potentiell förändring av sättet att leda organisationer och arbeta strategiskt på distans inom ramen för ämnet management och organisationsteori. Studiens syfte är att utreda huruvida företag som tidigare arbetat enligt den norm, vilken innebär att samtliga personer befinner sig på samma geografiska plats på företaget, har påverkats av ett mer distanserat arbetssätt. Mer specifikt hur de informella och formella relationerna inom företagen kan ha påverkats mellan chefer och medarbetare som ett resultat av pandemin och utifrån svenska Folkhälsomyndighetens restriktioner. Pandemin har inte lämnat några delar av samhället oberörda och inte minst de svenska företagen har alla på något sätt påverkats av Folkhälsomyndighetens restriktioner. Vad som har påverkats, och mer specifikt på vilket sätt, är tanken att denna studie ska försöka bringa klarhet i. Studien bygger på en kvalitativ ansats i form av genomförda intervjuer med fyra fallföretag inom olika branscher som bildar den empiri som analyserats med hjälp av den sammanställda teoretiska referensramen. Resultaten som studien visar på är att företagen definitivt har blivit påverkade av pandemin, ur såväl negativa som positiva aspekter. De negativa aspekterna är hur de informella relationerna mellan medarbetare och chefer nästintill har försvunnit till följd av den isolering, ensamhet och mindre närvaro av det sociala som blivit följden av ett mer distanserat arbetssätt under pandemin. De positiva aspekterna som resultatet påvisar är hur digitala hjälpmedel, exempelvis kommunikationsmedel som Microsoft Teams och Zoom, har kunnat underlätta vissa moment i processen och därtill i vissa fall effektiviserat den formella relationen. Sammanfattningsvis avslutas studien med de slutsatser som kunnats faställas. Vilka är att framtiden bör organiseras utifrån någon form av hybridlösning som tar hänsyn till de positiva aspekterna av den digitala kommunikationen och ett distanserat arbetssätt. Samtidigt som de negativa aspekterna i form av ensamhet, isolering och avsaknad av det informella och sociala ligger till grund för att bibehålla ett fysisk arbetssätt.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisation 22:32en_US
dc.titleEn studie kring huruvida relationen mellan chefer och medarbetare har påverkats av pandeminen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post