Show simple item record

dc.contributor.authorHöghielm, Victor
dc.date.accessioned2022-08-24T11:17:09Z
dc.date.available2022-08-24T11:17:09Z
dc.date.issued2022-08-24
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73453
dc.description.abstractDenna kandidatuppsats utforskar besökares relation till butiker med en labyrintliknande planlösning och hur besökarna uppfattar både sortiment, atmosfär och planlösning. Studien visar hur affekt, atmosfär och planlösning påverkar besökarnas beslut gällande att inhandla produkter eller inte. Huvudbegreppen som används i analysen av det empiriska materialet är hämtade från affekt- och atmosfärteori. Dessa kommer även att kompletteras med teori kring plats. De använda metoderna för den utförda forskningen är observation och semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt fyra butiker ur två butikskedjor i Göteborgs innerstad samt i ett köpcentrum nära Göteborg har studerats. Uppsatsen är skriven på svenska.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectAffekten_US
dc.subjectatmosfären_US
dc.subjectlabyrint-butiken_US
dc.subjectplanlösningen_US
dc.subjectkonsumtionen_US
dc.title“MAN FÖLJER RUNT LIKSOM, SOM EN GÅNG. SOM EN BANA. VAR SKA MAN ANNARS GÅ?” En antropologisk studie av upplevelser i prylaffärernas labyrinteren_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Global Studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för globala studierswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record