Show simple item record

dc.contributor.authorKhudher, Maria
dc.contributor.authorSafin, Nail
dc.date.accessioned2022-09-02T12:58:25Z
dc.date.available2022-09-02T12:58:25Z
dc.date.issued2022-09-02
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73526
dc.description.abstractNutida revisionsarbete präglas i allt större utsträckning av en kontinuerlig digitalisering som ställer höga krav på revisionsprocessen. Digitaliseringen är ett krav inom revisionsbranschen som leder till mervärde i affärer, gör revisorers arbete mer effektivt och bidrar till bättre kvalitet. Syftet med studien är att undersöka hur digitaliseringen påverkar både helheten av revisionsprocessen och med fokus på små och medelstora kundbolag i Sverige. Härtill undersöks vilka digitala verktyg och system som tillämpas och nyttjas av olika stora revisionsbyråer. För att uppnå studiens syfte har en kvalitativ metod använts där intervjuer genomförts med sex respondenter varav fyra arbetar i stora revisionsbyråer och två i medelstora revisionsbyråer. Referensramen i studien baseras på teorier om revision och digitalisering som helhet, revisionsprocessen, definition av små och medelstora kundbolag, automatisering, Audit 4.0, Artificiell intelligens samt digitaliseringens inverkan på små och medelstora kundbolag. Urvalet av teorier syftar på att få ett helhetsgrepp om digitaliseringens roll i revisionsprocessen. Utifrån analysen resulterar studien i att digitaliseringen förenklar, stödjer och kompletterar revisionsprocessen i små och medelstora kundbolag. Digitaliseringen medför mer kvalitet, effektivitet och mervärde för kunder men också en bristfällig teknisk kompetens där en stor vikt läggs på den digitala mognaden hos kundbolagen. Kundens ekonomiska möjligheter för införande av och potential till att nå digitala system betonas. Studien visar även att regelverket har en inverkan på digitaliseringen. Det är dessutom uppenbart att små och medelstora kundbolag värdesätter rådgivning och interna kontroller. Studiens slutsats tyder dessutom på att digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen i små och medelstora kundbolag liknar helhetspåverkan mer än vad det avviker.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesRedovisningen_US
dc.relation.ispartofseries21/22:5en_US
dc.subjectRevisionsprocessenen_US
dc.subjectRevisoren_US
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectAutomatiseringen_US
dc.subjectArtificiell Intelligensen_US
dc.subjectAudit 4.0en_US
dc.titleEn kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen med fokus på små och medelstora kundföretag i Sverigeen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record