• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målstyrning inom en administrativ avdelning. Fallstudie på Volvo Cars

Abstract
Inledning: Varje dag går flera miljarder människor till jobbet och många av dessa jobbar inom det administrativa yrket. Organisationerna vi jobbar åt bli större och större, men hur får man alla medarbetare att jobba åt samma håll? Denna uppsats tar hjälp av en fallstudie på en administrativ avdelning på Volvo Cars i Göteborg för att se hur just de jobbar med målstyrning. Studien syftar till att förstå medarbetarnas syn på målstyrningen men även organisationens och chefernas. Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen hur ledningen hos ett företag målstyr och belönar personal vid en administrativ avdelning samt jämföra det med vad medarbetarna uppfattar som motiverande. De två perspektiven syftar till att ge en nyanserad bild på målstyrning, dels hur den utformas, dels hur den tas emot. Metod: Studien har arbetats utifrån en kvalitativ ansats. För att uppfylla syftet med studien har det genomförts semi-strukturerade intervjuer med sex respondenter, varav 3 medarbetare och 3 chefer. Det abduktiva arbetssättet har tillämpats både i den empiriska och teoretiska delen av studien. Slutsats: Vårt resultat visar på att det kan vara lite utmanande att arbeta med målstyrning inom en administrativ avdelning då deras arbete är teoretiskt och unikt. Detta bidrar till att det är svårt att göra en generell styrning för en hel avdelning. Genom att arbeta med löpande kommunikation, både genom skrift och tal ser man till att organisationen gemensamt jobbar åt samma håll, att medarbetarna har förståelse för deras möjlighet att påverka företaget är centralt. För att motivera och belöna den administrativa personalen har Volvo flera typer av incitament, vissa är finansiella och andra är icke-finansiella. Både medarbetare och cheferna anser sig ha de verktyg som behövs för att motiveras och för att motivera. Den administrativa personalen blir motiverad av att organisationen bland annat ser till att utmana dem och att belöna dem i tillräcklig grad.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/73542
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Student essay (559.8Kb)
Date
2022-09-07
Author
Fredin, Rasmus
Simic, Viktor
Keywords
Administration
målstyrning
administrativ personal
belöning
mål
målkongruens
finansiell-belöning
icke-finansiell belöning
Series/Report no.
Redovisning
21/22:7
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV