Show simple item record

dc.contributor.authorSanne, Tobias
dc.contributor.authorFriman, Victor
dc.date.accessioned2022-09-09T08:19:46Z
dc.date.available2022-09-09T08:19:46Z
dc.date.issued2022-09-09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73584
dc.description.abstractFöretag strävar efter att få sina anställda att arbeta efter organisationens visioner, strategier och uppsatta mål. För att få de anställda att verka på det sättet som organisationen vill kan ett belöningssystem implementeras. Belöningssystemet kan göra att motivationen hos medarbetarna blir betydligt större men då krävs det att man som individ uppskattar den belöning som utdelas. En annan del som kan påverka motivationen med belöningar som delas ut är ifall belöningssystemet anses vara rättvist gentemot de som tar emot belöningarna. Studien syfte är därför att ta reda på hur belöningssystemet påverkar den individuella säljarens motivation och ifall säljaren upplever att belöningssystemet är rättvist. Den individuella säljaren avgränsas i den här studien främst till ålder och intresse av fordon utanför arbetet. För att besvara studiens syfte och frågeställningar gjordes en enkätundersökning där urvalet bestod av bilförsäljare som har en provisionsbaserad lön. Resultatet analyserades med chi-två och t-test i statistikprogrammet SPSS. Det kopplades sedan ihop med tidigare forskning som främst bestod av vetenskapliga artiklar men även genom ekonomisk facklitteratur. Slutsatser som studien kommer fram till är att säljarna föredrar monetära belöningar men att icke-monetära belöningar också är en stor motivationsfaktor. Studien kommer även fram till att det är fler än bara några få faktorer som motiverar de olika individerna och därför är ett individanpassat belöningssystem att föredra för att motivera säljaren till fullo.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesRedovisningen_US
dc.relation.ispartofseries21/22:29en_US
dc.titleBelöningssystemets roll kring motivation och rättvisa. En studie om hur säljares motivation påverkas av belöningar och rättvisaen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record