dc.contributor.author | Hoflund, Linn | |
dc.contributor.author | Sornkarn, Sudarat | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T13:55:02Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T13:55:02Z | |
dc.date.issued | 2022-09-09 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73598 | |
dc.description | In today’s increasingly digitalised society, tourists have a great deal of access to information
before, during and after the trip, due to the use of smart devices and technologies. This has
resulted in changed expectations and needs. Therefore, the tourism industry has adopted the
concept of smart tourism. By utilizing the possibilities of digitization, it intends to promote a
personalized tourist experience, as well as increased sustainability. However, previous
research shows that the relationship between smart tourism and sustainability is not as well
established in practice as in theory. The purpose of the study is to investigate the relationship
between digitization and sustainability, as well as to compare the winning cities' arguments
for smart tourism. This is done through the case study of "European Capital of Smart
Tourism", a competition created by the European Commission to reward European practices
for smart tourism. So far, six winning cities have distinguished themselves in the categories:
sustainability, accessibility, digitization and cultural heritage/creativity. The methods used are
qualitative thematic content analysis and semi-structured interviews. It led to the
identification of five themes: "Definitions", "Digital credence", "Smart technology as a
sustainability solution", "Leadership" and "Sustainability measures".
The result shows that smart tourism in the context of the "European Capital of Smart
Tourism" is mainly about "policy boosterism". Through marketing and mobilization of
knowledge, the competition acts as a model for how the concept can be developed in the EU,
and promotes increased competitiveness. The cities' sustainability work within smart tourism
can be seen as short-term as less consideration is given to social and environmental
sustainability. Furthermore, the result shows that the cities are still trying to increase
sustainability in their initiatives, but are mainly hindered by an inconsistency around the
definition of smart tourism, the lack of digitisation and ICT. | en_US |
dc.description.abstract | I dagens allt mer digitala samhälle har turister en stor tillgång till information före, under och
efter resan, tack vare smarta apparater och teknologier. Detta har resulterat i ändrade
förväntningar och behov. Turistindustrin har därför anammat konceptet smart turism som har
växt fram i spåren av digitaliseringen. Genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter avser
den att främja en personifierad turistupplevelse, såväl ökad hållbarhet. Dock visar tidigare
forskning att relationen mellan smart turism och hållbarhet inte är lika väletablerad i
praktiken som i teorin. Studiens syfte är att undersöka relationen mellan digitalisering och
hållbarhet, samt att jämföra städernas argument för smart turism. Detta görs via fallstudien
“European Capital of Smart Tourism”, en tävling framtagen av EU-kommissionen för att
belöna europeiska insatser för smart turism. Lyon, Helsingfors, Göteborg, Málaga, Bordeaux
och Valencia är städerna som hittills har blivit utnämnda och därigenom utmärkt sig i
kategorierna: hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering och kulturarv/kreativitet. Metoderna
som används är kvalitativ tematisk innehållsanalys av webbsidor, ansökningsdokument och
semistrukturerade informantintervjuer, där den sistnämnda agerar som stöd till
innehållsanalysen. Det har lett till identifiering av fem teman: “Definitioner”, “Digital tilltro”,
“Smart teknik som hållbarhetslösning”, “Ledande” och “Hållbarhetsåtgärder”.
Resultatet visar att smart turism i kontexten av ”European Capital of Smart Tourism”
huvudsakligen handlar om ”policy boosterism”. Genom marknadsföring och
kunskapsspridning av smart turism agerar tävlingen som en förebild för hur konceptet kan
utvecklas i EU, samt främjar ökad konkurrenskraft. Städernas hållbarhetsarbete inom smart
turism kan ses som kortsiktigt då mindre hänsyn tas till den sociala och miljömässiga
hållbarheten än den ekonomiska. Vidare visar resultatet att städernas ändå försöker att skapa
ökad hållbarhet i sina initiativ, men motverkas främst av en oenhetlighet kring definitionen av
smart turism, bristen på digitalisering och IKT. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi 2022:9 | en_US |
dc.subject | digitalisering, “European Capital of Smart Tourism”, hållbar turism, smart turism | en_US |
dc.subject | digitalisation, European Capital of Smart Tourism, smart tourism, sustainable tourism | en_US |
dc.title | Digitalisering och hållbar turism - en studie om smart turism i EU | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |