dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att belysa yrkeselevers användning av pronomen de, dem och dom samt elevers attityder kring dessa. Studien ämnar till att undersöka hur svensklärare till eleverna ställer sig till deras användande av de, dem och dom i texter samt huruvida dessa vägs in vid bedömning. I undersökningen medverkade 107 elever och 4 lärare. Undersökningen genomfördes med lucktest och attitydenkäter.
Resultatet av undersökningen visar att eleverna hade rätt på 64,8 % av luckorna i lucktestet, vilket är 20 procentenheter lägre än tidigare studier. Detta resultat ger indikationer på att det finns skillnader i yrkesgymnasium och högskoleförberedandes användande av de och dem. Studien hade även som syfte att visa de attityder som finns kring användande av de, dem och dom samt en dom-reform från elever och lärare. Elevernas attityder sammanfattas som att de känner att de bör kunna använda de/dem, men de tycker det är svårt. Det är mycket enklare att använda dom. Kring en dom-reform är svaret att eleverna vill införa dom som enhetsform.
Lärarna som deltog i undersökningen tycker att dom hör till talspråket trots det pratar alla medverkande lärare om en oundviklig dom-reform. Lärarna undervisar och rättar alltid användandet av de och dem, dock ställer sig lärarna neutrala till elevers användande av dom. Den generella slutsatsen är då att lärarna på detta yrkesförberedande gymnasium lägger mycket vikt på att undervisa eleverna om korrekt bruk av de och dem, med fokus på detta vid rättning. Dock tas fel kring detta inte alltid med i bedömningen. | en_US |