Show simple item record

dc.contributor.authorArping, Åsa
dc.date.accessioned2022-10-10T12:40:18Z
dc.date.available2022-10-10T12:40:18Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-91-7061-618-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73848
dc.description.abstractHur gick det till när namnet blev en vara i svensk litterär offentlighet? I »Hvad gör väl namnet?«. Anonymitet och varumärkesbyggande i svensk litteraturkritik 1820–50 avtäcker Åsa Arping ett litterärt medielandskap som för en nutida betraktare ter sig både välbekant och främmande. I det tidigare misskända 1840-talet finner hon en avgörande strukturomvandling, där såväl medier som kritiker- och författarroll genomgick betydande om - stöpningar, och där den hårdnande konkurrensen utmynnade i både sekteristiska fejder och kreativa växel - bruk. Författarna huserade i tidningarnas följetongsavdelningar lika ofta som recensenterna lånade ur den skönlitterära verktygslådan. Anonym publicering och redaktionell enighet utmanades alltmer av ett individuellt imageskapande. Utifrån exempel som Wendela Hebbe, Oscar Patric Sturtzenbecher och Johan Peter Theorell utreder Arping nya relationer mellan en snabbt växande marknad och dess diversearbetande aktörer. Men hon för också fram det anonyma kollektivet och den halvoffentliga manuskriptkulturen som fortsatt väsentliga röster i tidens litterära debatt.en_US
dc.language.isosween_US
dc.publisherMakadam förlagen_US
dc.title»Hvad gör väl namnet?«. Anonymitet och varumärkesbyggande i svensk litteraturkritik 1820–1850en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepbooken_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record