Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Carolin
dc.date.accessioned2022-10-19T09:50:12Z
dc.date.available2022-10-19T09:50:12Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73938
dc.description.abstractBarn och unga spenderar stor del av sin vakna tid på nätet. Det är där de umgås med vänner och utvecklar betydande delar av sin identitet och sociala kompetens. Det övergripande syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att bidra med kunskap om hur 6-12-åringars inbördes interaktion på sociala medier beskrivs i empiriska studier. Samt diskutera hur barns erfarenheter och kunskaper från sociala medier kan tillföra nya dimensioner för undervisning och tas tillvara för att stötta och utveckla elevers digitala kompetens. Resultatet visar på att en rad olika aspekter lyfts och att barn anser att de har god digital kompetens, men trots det relateras detta till ett riskperspektiv och vad barn behöver utveckla i majoriteten av de inkluderade studierna. Övervägande andel av studierna visar på en intention att inta barns perspektiv, och har därigenom fångat in barns uttryck för att de önskar mer och bättre anpassat vuxenstöd. Resultatet indikerar att det är viktigt att ta del av barns erfarenheter och kunskaper för att kunna utveckla utbildningen på området. Det visar också att vuxna bör motverka den hämmande effekt som intaget riskperspektiv innebär genom att istället inta ett rättighetsperspektiv.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectTweenie, interaktion, kommunikation, sociala medieren_US
dc.titleTWEENIES SOCIALA INTERAKTION ONLINE - en systematisk litteraturöversikt av empiriska studieren_US
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent Essayeng
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record