Show simple item record

dc.contributor.authorDubos, Eva-Lena
dc.date.accessioned2022-10-19T09:51:17Z
dc.date.available2022-10-19T09:51:17Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73939
dc.description.abstractSyftet med denna översiktsstudie är att ta reda på hur forskningen ser ut kring det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn. Även professionellas kunskap kring ämnet samt barnens möjlighet till att berätta om övergrepp och att bli trodda är en del i studiens syfte. Anledningen till studien är att bristen på forskning ofta pekas ut som bidragande faktor till att kunskapen bland de professionella inom förskola och skola kring ämnet uppfattas som låg. Metoden som använts i studien är kvalitativ innehållsanalys där olika teman identifieras och presenteras i resultatet. Sammanlagt presenteras sex olika teman och resultatet i studien visar på olika yttre faktorer som både påverkar barnens möjligheter att bli hörda och trodda samt hur det förebyggande arbetet antas av de professionella och genomförs. Bristen på kunskap hos de professionella är framträdande, likaså en oklarhet kring olika begrepp. Vidare framträder skillnader nationellt och internationellt gällande användandet av olika förebyggande program. I likhet med tidigare rapporter och forskning visar även denna studie på bristen av forskning med barnen i fokus. Vidare forskning kring olika aspekter av detta svåra ämne är efterfrågad samt att kunskapen hos de professionella bör ökas. Detta för att få till stånd ett effektivt förebyggande arbete i verksamheterna, som även tar i beaktning barnens möjlighet till att bli hörda och trodda då de berättar om övergrepp.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectChild sexual abuse, Prevention, Screening, Early childhood educationen_US
dc.titleSEXUELLA ÖVERGREPP PÅ BARN En systematisk översiktsstudie kring olika aspekter av det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barnen_US
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent Essayeng
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record