dc.contributor.author | Dubos, Eva-Lena | |
dc.date.accessioned | 2022-10-19T09:51:17Z | |
dc.date.available | 2022-10-19T09:51:17Z | |
dc.date.issued | 2022-10-19 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73939 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna översiktsstudie är att ta reda på hur forskningen ser ut kring det förebyggande
arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn. Även professionellas kunskap
kring ämnet samt barnens möjlighet till att berätta om övergrepp och att bli trodda är en del i
studiens syfte. Anledningen till studien är att bristen på forskning ofta pekas ut som bidragande
faktor till att kunskapen bland de professionella inom förskola och skola kring ämnet uppfattas
som låg. Metoden som använts i studien är kvalitativ innehållsanalys där olika teman
identifieras och presenteras i resultatet. Sammanlagt presenteras sex olika teman och resultatet
i studien visar på olika yttre faktorer som både påverkar barnens möjligheter att bli hörda och
trodda samt hur det förebyggande arbetet antas av de professionella och genomförs. Bristen på
kunskap hos de professionella är framträdande, likaså en oklarhet kring olika begrepp. Vidare
framträder skillnader nationellt och internationellt gällande användandet av olika förebyggande
program. I likhet med tidigare rapporter och forskning visar även denna studie på bristen av
forskning med barnen i fokus. Vidare forskning kring olika aspekter av detta svåra ämne är
efterfrågad samt att kunskapen hos de professionella bör ökas. Detta för att få till stånd ett
effektivt förebyggande arbete i verksamheterna, som även tar i beaktning barnens möjlighet till
att bli hörda och trodda då de berättar om övergrepp. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Child sexual abuse, Prevention, Screening, Early childhood education | en_US |
dc.title | SEXUELLA ÖVERGREPP PÅ BARN En systematisk översiktsstudie kring olika aspekter av det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn | en_US |
dc.type | Text | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |
dc.type.degree | Student Essay | eng |