När den ena studiehindrande handlingen leder till den andra - några pojkars berättelser om utmaningar i studierna
Abstract
Syfte: Syftet med undersökningen är att få insikt om pojkars upplevelser av en period i skol gången som har haft inslag av avståndstagande handlingar från studierna.
Teori: Till studien har det sociokulturella perspektivet legat till grund som teoretiskt ram verk, där grundantagandet är att kunskapen finns mellan människor och inte främst
inom individen, där kunskapen bemästras och förädlas i samspel av olika perspektiv
och utifrån olika situationer. Som komplement har ett sociokognitivt perspektiv på
självreglerat lärande berikat förståelsen av lärandeprocessen.
Metod: Studien har tagit ansats i den narrativa intervjun och i en narrativ analys av resultatet.
Intervjuerna har genomförts med sex pojkar (13 - 15 år), dels i en grupp om tre pojkar
och dels individuellt.
Resultat: Resultatet visar att flera av pojkarna har svårt att prioritera skolarbete före sin fritid,
vilket lätt leder till en ond spiral där pojken kommer efter i sitt skolarbete, varpå andra
studiehindrande handlingar tillämpas. För att bryta den onda spiralen behövs en med hjälpare/hjälte som i flera fall är en vuxen i hemmet eller en pedagog. Vidare visar re sultatet att det är av stor vikt vilken relation pojken har till sin lärare. Där pojken kän ner sig omtyckt och upplever att läraren verkligen vill väl, verkar det vara lättare att
prestera även om motivationen är låg. Pojkarna visar en medvetenhet om att ansträng ning i skolarbetet leder till bättre resultat. Dock saknar pojkarna i flera fall motivatio nen till eller meningen med skoluppgifterna. Däremot framkommer det att pojkarna
gärna vill lyckas väl med sitt skolarbete, antingen för framtida val eller bara för en
känsla av att vara nöjd
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2022-10-19Author
Hinsch, Ylla
Keywords
Studiehindrande handlingar
pojkar
relation
motivation
Language
swe