Show simple item record

dc.contributor.authorDelgado, Alia-Maria
dc.date.accessioned2022-10-19T14:14:34Z
dc.date.available2022-10-19T14:14:34Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73944
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka vuxenpedagogikens roll inom den grundläggande kommunal vuxenutbildningen. Vad är vuxenpedagogik enligt lärare och rektorer inom den grundläggande kommunala vuxenutbildningen och hur arbetar lärarna utifrån det, hur sker individanpassning, vilket stöd får lärarna och vad tillför ett vuxenpedagogiskt perspektiv den grundläggande kommunala vuxenutbildningen? Teori: För att få svar på de frågeställningar som jag har, utgick jag från kognitivistiska och sociokulturella referensramar, men även utgått från transformativt lärande och situerat lärande, eftersom de fokuserar på lärande och förhåller sig olika till frågan om erfarenheter och kontexter. I metodavsnittet beskriver jag metoden som jag har använt för att knyta an teorin till problematiken. Metod: Jag har utgått från semi-strukturerad intervjumetod när jag har intervjuat lärare och rektorer inom grundläggande utbildning i två skolor och kommuner som bedriver vuxenutbildning i egen regi. Metoden är kvalitativ. För att öka trovär digheten i resultatet har jag använt mig av triangulering i form av ostrukturerad enkät som utfördes av samma informanter som deltog i intervjuerna. Resultat: Sex av sju lärare anser att det finns en vuxenpedagogik som genomsyrar deras arbete, dock benämns den som pedagogik. Samtliga lärare beskriver att metodiken anpassas efter elevgruppen som är heterogen och det innebär att det kan behövas flera sätt för att nå ut till alla i gruppen. Fyra av sju lärare anser att de saknar de nödvändiga förutsättningar för att utföra den individanpassningen som behövs. De flesta lärare anser att de fortbildningar de deltar i saknar vuxenpedagogiskt perspektiv. Lärarna ser gärna till att utbildningar inom vuxenutbildningen är mer förankrad med arbetsmarknaden och dess behoven_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectpedagogiken_US
dc.subjectvuxenutbildningen_US
dc.subjectindividanpassningen_US
dc.subjectvuxenpedagogiken_US
dc.titleVuxenpedagogikens roll inom kommunal vuxenutbildningen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record