dc.contributor.author | Landin, Karin | |
dc.contributor.author | Björkman, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2007-10-11T12:21:04Z | |
dc.date.available | 2007-10-11T12:21:04Z | |
dc.date.issued | 2007-10-11T12:21:04Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7397 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet är att ta del av människors livsberättelser kring tsunamikatastrofen med utgångspunkt i kris- och katastrofpsykologi. Vi vill även ta reda på vad det är som får människor att återvända till katastrofplatsen och hur livet går vidare efter en katastrof.
Frågeställningar: Hur har krisförloppet sett ut för människorna i vår urvalsgrupp?
Vilka bearbetningsmetoder har människorna i vår urvalsgrupp använt sig av? Vilken innebörd fick återvändandet till Thailand/platsen för människorna i vår urvalsgrupp?
Vilka konsekvenser har katastrofen fört med sig för människorna i vår urvalsgrupp?
Metod: Undersökningen som har genomförts i Thailand och vi har med en halvstrukturerad intervjuguide mött svenskar och thailändare som på något sätt drabbats av tsunamikatastrofen, annandag jul 2004.
Vi har kompletterat berättelserna med observationer.
Material: Vårt material består av åtta informanters livsberättelser om hur de upplevt katastrofen. Vi har även genomfört observationer för att få en heltäckande bild av katastrofen.
Huvudresultat: Resultaten av studien visar huvudsakligen att krisförloppet har olika sätt att yttra sig för olika människor. Studien visar att hjälp i olika former har varit betydande för våra informanters upplevelse av katastrofen. Återvändandet har olika betydelse för svenskarna och thailändarna i vår studie. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.title | ”Med tsunamin i hjärtat” -En kvalitativ uppsats om människor som drabbats av | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |