Visa enkel post

dc.contributor.authorSvensson, Annalena
dc.date.accessioned2022-10-25T07:11:26Z
dc.date.available2022-10-25T07:11:26Z
dc.date.issued2022-10-25
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73988
dc.description.abstractUppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. För att skapa en så bred bild som möjligt har både observationer av studiehandledning på modersmål gjorts och lärare i so-ämnena samt svenska som andraspråk intervjuats. I en poststrukturalistisk teoriram har texten fått stå i centrum. Texten har en central roll i utbildningssammanhang och så även i studiehandledning på modersmål. Luke och Freebodys (1990) Four Resources Model har legat till grund för analysen av det insamlande materialet som utgörs av observationer. Resultaten visar att studiehandledning på modersmål innebär både läsning, samtal och att formulera svar både muntligt och i skrift och innebär en mer komplex praktik än vad som framkommer i skolans styrdokument. Ämneslärares erfarenhet av studiehandhandledning på modersmål har belysts genom intervjuer.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectstudiehandledning på modersmålen_US
dc.subjectnyanlända eleveren_US
dc.subjectresursmodellenen_US
dc.subjectflerspråkig litteraciteten_US
dc.subjectämneslärares erfarenheten_US
dc.subjectämneslärares erfarenheten_US
dc.titleVad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmålen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedish, Multilingualism, Language Technologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
dc.type.degreeStudent Essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post