dc.contributor.author | Wadenius, Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T07:15:56Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T07:15:56Z | |
dc.date.issued | 2022-10-25 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73989 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat
investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform
på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. Som
teoretisk grund utgår uppsatsen från Nortons teori om investering
(Darvinn&nNortonn2016:19)
Studien är kvalitativ och består av tre djupintervjuer av sfi-elever med olika
språkliga nivåer och kulturbakgrund. Deltagarna berättar om sin it-bakgrund, om
språkinlärningen och undervisningssituationen på sfi i en flexibel, delvis it-baserad
undervisningsgrupp.
Undersökningen visar att deltagarna har många olika sätt att lära sig språket utanför
skolans väggar, där internet spelar en stor roll. Några exempel på källor för it-inlärning
är Youtube och det flertal sfi-lärare som lägger ut egna filmer där, digitala
språkkaféer, sociala medier där man kan få tips och idéer från när och fjärran samt
kontaktmöjligheter genom videosamtal världen över. Dessa internetkällor i
kombination med ett lättåtkomligt didaktiskt material ger möjlighet för eleverna att
till viss del känna att de tar makt, agens över sitt lärande vilket i sin tur kan påverka
deras vilja till investering av språket. Mycket handlar dock fortfarande om
undervisningssituationen och maktpositionerna i klassrummet. En god stämning och
positivt inlärningsklimat i och utanför klassrummet, där man ses som en viktig individ
med erfarenhet och bakgrund som räknas som legitim (Darvin & Norton 2016:28), är
viktiga faktorer för att vilja investera i språkinlärningen och i det nya samhället.
Slutsatsen i studien är att globaliseringen och internet inte isolerat har ökat
deltagarnas språkinlärning. De har däremot gett dem möjlighet till ökat
självförtroende och agens att styra över sina egna liv och därmed skapat lust eller olust
till investering i det svenska språket och samhället. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | sfi | en_US |
dc.subject | investering | en_US |
dc.subject | agens | en_US |
dc.subject | identitet | en_US |
dc.subject | kapital | en_US |
dc.subject | ideologi | en_US |
dc.title | Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish, Multilingualism, Language Technology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi | |
dc.type.degree | Student Essay | |