Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Fabian
dc.contributor.authorBerggren, Emelie
dc.date.accessioned2022-12-14T08:58:02Z
dc.date.available2022-12-14T08:58:02Z
dc.date.issued2022-12-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74421
dc.descriptionEvolutionsteorin är en komplex vetenskaplig teori som innehåller flertalet svåra begrepp och koncept som leder till svårigheter för både elever och lärare över hela världen. I denna forskningsanalys ämnar vi att svara på frågan: “Vad hindrar elever från att förstå Evolutionsteorin, vad är orsakerna och vad skall man göra för att lösa dessa problem?”. Således sammanställs de svårigheter som dokumenterats av forskningen samt andra relevanta aspekter av problemen. Sökmotorer, framförallt ERC och GU Supersök, användes för att finna forskningsartiklarna som hänvisas till i texten. Alla texter som används i analysen är peer-reviewed. De förståelsehinder som forskningen funnit kan delas in i tre kategorier: kognitiva svårigheter, emotionella svårigheter och strukturella problem. De kognitiva svårigheterna är bland annat komplicerade begrepp, förväxlingar med vardagsbegrepp och skapandet av alternativa förklaringar. De emotionella svårigheterna är antingen religiösa eller vetenskapsfilosofiska i sin grund. I samband med religiös tro diskuteras även kopplingen mellan acceptans av evolutionsteorin samt förståelse av den. Forskningen är dock motstridig på denna punkt och någon sådan koppling har inte kunnat bevisas. Den sista typen av problem som diskuteras i texten är strukturella problem som innebär att lärarens och skolans undervisningsmetoder har påvisats vara ineffektiva i att få elever att förstå evolutionsteorin. Forskningen tyder på att evolutionsteorin behöver introduceras i tidigare årskurser för att öka undervisningens effektivitet. Evolutionsteori bör även ses som ett ramverk som genomsyrar hela biologiämnet. Mycket av forskningen ger också praktiska råd. Bland annat handlar det om att ge fysiska bevis för evolutionen, respektera elevers övertygelser och att ha god förståelse för elevers kunskapsnivåer innan påbörjad undervisning. Alla dessa undervisningsmetoder är sådana som forskning visat på är effektiv och har lett till ökad kunskap och förståelse.en_US
dc.description.abstractThe theory of evolution is a complex scientific theory that contains several difficult concepts which can cause difficulties for both students and teachers around the world. In this literature analysis we aim to answer the questions: “What’s stopping students from understanding the theory of evolution, what seems to be the causes and what can be done to solve these problems?”. The results found in relevant research articles are summarized in this article. The articles used were found through search engines such as ERC and GU Supersök as well as through chain-searching. All of the referenced texts were peer-reviewed. The obstacles for students’ understanding that have been documented by researchers can be divided into three categories: cognitive difficulties, emotional difficulties and structural problems. The cognitive difficulties include complicated concepts, confusing the scientific meaning of a word with the everyday meaning and the creation of alternative ideas. The emotional difficulties are either due to religious beliefs or philosophical ideas. In connection to religious beliefs the link between accepting the theory of evolution and understanding it is discussed. The evidence on this particular subject is conflicting however, as such a link has yet to be definitely proven. The last category of obstacles to understanding discussed in the text is structural problems which consists of teaching methods that have proved to be ineffective in helping students understand the theory of evolution, as well as aspects of the school system and society itself which may affect students’ way of thinking. Research indicates that the theory of evolution needs to be introduced to students at an earlier age-level to increase the effect of the teaching. Also, the theory of evolution needs to no longer be taught as a separate subject in school and instead be seen as a framework for the biology subject. Other practical advice for teachers and educators which is supported by the research include supplying students with physical evidence of evolutionary processes taking place, respecting students' convictions and for the teacher to acquire an understanding of students’ knowledge levels before starting any teaching on the subject. All of these teaching methods as well as others mentioned later in the text have been shown by researchers to improve students’ understanding of evolution and increase knowledge-gain compared to other commonly used practices.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectEvolution, Undervisning, Problematik, Missförstånd, Undervisningsmetoder, Religionen_US
dc.titleWhy aren't the kids down with Darwin? En forskningsöversikt om evolutionsundervisningenen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokLifeEarthScience
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Biological and Environmental Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post