Show simple item record

dc.contributor.authorHagberg, Johan
dc.contributor.authorHansson, Lena
dc.contributor.authorHolmberg, Ulrika
dc.contributor.authorSörum, Niklas
dc.contributor.authorHauff, Jeanette
dc.contributor.authorMellander, Elias
dc.contributor.editorHagberg, Johan
dc.contributor.editorHansson, Lena
dc.contributor.editorHolmberg, Ulrika
dc.contributor.editorSörum, Niklas
dc.date.accessioned2022-12-16T14:23:03Z
dc.date.available2022-12-16T14:23:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2002–8156 (Print)
dc.identifier.issn2002–8164 (Online)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74444
dc.description.abstractI Konsumtionsrapporten 2022 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2021 och merparten av 2022. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata konsumtionen i Sverige, hur den har förändrats i såväl kortare som längre perspektiv samt hushållens framtidstro avseende sin egen och Sveriges ekonomi. I andra delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2021 och inledningen av 2022 med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, e-handeln respektive den butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Den tredje delen ”Framtidsutsikter” tar avstamp i konsumenters och handelns framtidsförväntningar från de två första delarna och fördjupar analysen av framtidsutsikter utifrån publicerade prognoser och uttalanden från ekonomiska bedömare. Årets rapport innehåller tre fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. Under lång tid har det skett en ökad digitalisering av konsumtionen och inte minst under pandemin har många konsumtionsbeteenden förskjutits mot en allt större användning av internet och olika digitala gränssnitt som till exempel webshopar, social media och strömningstjänster. I takt med detta har det också väckts många frågor som berör säkerhet och personlig integritet online. I den första av fördjupningsdelarna analyserar Jeanette Carlsson Hauff konsumenters upplevda fördelar och risker avseende digital integritet vid användning av olika digitala tjänster. I den andra fördjupningsdelen visar Niklas Sörum på konsumenters olika förhållningssätt till datainsamling och datadriven marknadsföring. Andra konsumtionsbeteenden som aktualiserats under de senaste åren är olika typer av reaktioner på eller förberedelser inför kriser i termer av bunkring, hamstring och prepping. I den tredje delen analyserar och diskuterar Elias Melander olika exempel på kriskonsumtion och hemberedskap.swe
dc.language.isosween_US
dc.titleKonsumtionsrapporten 2022en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepreporten_US
dc.contributor.organizationCentre for Retailing / Centrum för konsumtionsforskningen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record