“DET ÄR EN UTOPI ATT TRO ATT ALLA BARA ÄR PÅ TÅGET OCH SJUNGER JA TILL ALLTING.” En kvalitativ intervjustudie om socialchefers erfarenheter av konflikter mellan det politiska styret, verksamheten och externa aktörer.
"It's a utopia to think that everyone is just on board and sings yes to everything": A qualitative interview study on social services administration directors' experiences of conflicts between the political board, the social service operations and external actors."It's a utopia to think that everyone is just on board and sings yes to everything": A qualitative interview study on social services administration directors' experiences of conflicts between the political board, the social service operations and external actors.
Abstract
Leading a social service organization can be a challenging task. Within social services administrations there are three levels whose widely different perspectives make communication and relationships within social services administrations difficult, as well as creating room for misunderstandings and disagreements. These levels are: the politicians; the administrative management; and the professionals. Based on the fact that the different levels within the social administration need to cooperate for a good and functioning administration, it is important to examine which conflicts occur and how they are handled.
The aim of the study was to increase the insight and understanding of how directors of social services administrations experience and manage conflicts in their work with a focus on the relationship between the political board, the social service operations and external actors. The questions asked were what conflicts are experienced, how these are handled, why they arise and whether they are necessary and natural, or can be avoided. In order to answer the study's questions, semi-structured interviews were conducted with five directors of social services administration within the Västra Götaland region. The interviews were analyzed based on the theoretical frame that consisted of leadership theory, different conflict types, domain theory and institutional organization theory. The results were also compared to previous research.
The results show that the directors of social services administration experienced several different conflicts with politicians, professionals, the media, citizens and within themselves. The conflicts within the organization were managed through power-gaining or relationship-building strategies, such as educating, following structures and promoting involvement and participation. For conflicts with the media, great emphasis was placed on action plans and communicators. Towards the citizens, a willingness to convey information and respond to dissatisfaction in a good way were described as important ways to handle and avoid conflicts. The conflicts were mainly caused by different perspectives and ways of thinking, lack of clarity, personal chemistry, politicians' and professionals' ignorance and a lack of resources. The conflicts can be claimed to be necessary and natural, but also to a certain extent preventable and above all resolvable. The discussion also mentions that a lack of trust-based governance in collaboration and as a whole, as well as clashes with NPM governance, could also contribute to the conflicts.
Degree
Student essay
Other description
Att leda en människobehandlande organisation kan vara en utmanande uppgift. Inom socialförvaltningar finns det tre nivåer vars vitt skilda perspektiv försvårar kommunikationen och relationerna inom socialförvaltningen, samt skapar utrymme för missförstånd och oenighet. Dessa nivåer är: politikerna; förvaltningsledningen; och de professionella. Utifrån att de olika nivåerna inom socialförvaltningen behöver samverka för en bra och fungerande förvaltning är det av vikt att undersöka vilka konflikter som förekommer och hur de hanteras.
Syftet med studien var att öka insikten i och förståelsen kring hur socialchefer upplever och hanterar konflikter i sitt arbete med fokus på relationen mellan det politiska styret, verksamheten och externa aktörer. De frågor som ställs är vilka konflikter som upplevs, hur dessa hanteras, varför de uppstår samt om de är nödvändiga och naturliga, eller kan undvikas. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes semistrukturerade intervjuer med fem socialchefer i Västra Götalandsregionen. Intervjuerna analyserades utifrån den teoretiska referensramen som består av ledarskapsteori, olika konflikt-typer, domänteori samt institutionell organisationsteori, och jämfördes med tidigare forskning.
Resultatet visar att socialcheferna upplevde flera olika konflikter med politiker, professionella, media, medborgare samt inom sig själva. Konflikterna inom organisationen hanterades genom maktskapande eller relationsskapande strategier, såsom att utbilda, följa strukturer och främja delaktighet. För konflikter med media lades stor vikt vid handlingsplaner och kommunikatörer. Gentemot medborgarna beskrevs bland annat en vilja att förmedla information och bemöta missnöje på ett bra sätt. Konflikterna orsakades framförallt av olika perspektiv och tankesätt, otydlighet, personkemi, okunskap hos politiker och professionella samt bristande resurser. Konflikterna kan hävdas vara nödvändiga och naturliga, men också i viss mån kunna undvikas och framförallt lösas. I diskussionen berörs även att brist på tillitsbaserad styrning i samverkan och som helhet, samt krockar med NPM-styrning, också skulle kunna förklara konflikterna.
Date
2023-01-02Author
Lussenburg, Dominique
Ivarsson, Jakob
Keywords
domänteori
förvaltning
konflikter
samverkan
tillitsbaserad styrning
domain theory
management
conflicts
cooperation
trust-based governance
Language
swe