dc.contributor.author | Rydén, Maria | |
dc.contributor.author | Svendsen, Tone | |
dc.date.accessioned | 2007-12-14T07:41:20Z | |
dc.date.available | 2007-12-14T07:41:20Z | |
dc.date.issued | 2007-12-14T07:41:20Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/8479 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Patientundervisning är en grundläggande del i omvårdnaden. Idag upplever många sjuksköterskor en
stor tidspress i det dagliga arbetet vilket leder till att undervisning ofta blir åsidosatt. Sjuksköterskors
förhållningssätt i det pedagogiska mötet är av stor betydelse för patientens välbefinnande. Undervisning
har betydelse för att patienten ska klara sin egenvård.
Syfte
Syftet med detta arbete var att belysa sjuksköterskans undervisande funktion och dess betydelse för
patientens egenvård.
Metod
Detta är en litteraturstudie som baseras på sex kvalitativa vetenskapliga artiklar och en litteraturstudie
sökta via databaserna Cinahl, PubMed och via manuell sökning samt tre avhandlingar som alla
innehöll observationsstudier.
Resultat
Resultatet visade att målet med undervisning kunde vara att få patienten att klara sin egenvård. Det
var viktigt att sjuksköterskan såg patienten som en helhet för att få en bra relation och därigenom ett
bra samarbete. Genom att patienten klarade sin egenvård upplevde patienten bättre hälsa, handlingskraft
och livskvalitet.
Diskussion
Sjuksköterskans undervisande funktion var viktig men den synliggjordes inte alltid vilket gjorde att
den inte blev till en självklar del i sjuksköterskans arbete. Undervisning var en grundläggande sjuksköterskeuppgift
för att få patienten att klara sin egenvård. Det var viktigt att patient och sjuksköterska
samarbetade med varandra. Det var nödvändigt att patienten fick kontakt med samma sjuksköterska
över en längre tid för att kunna skapa ett förtroende för sjuksköterskan. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Patientundervisning | en |
dc.subject | egenvård | en |
dc.subject | omvårdnad | en |
dc.title | Sjuksköterskans undervisande funktion och dess betydelse för patientens egenvård | en |
dc.title.alternative | The importance of nurses’ education for patients’ self-care | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences | eng |
dc.type.degree | C-uppsats | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |