• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Korridorsprogrammet” – en kvalitativ studie av skolk bland Angeredsgymnasiets elever

Abstract
Vårt syfte med den här studien är att undersöka varför gymnasieelever skolkar, och se hur man kan förstå detta utifrån de socialpsykologiska begreppen attityder, socialisation och roller. Studien är kvalitativ och omfattar tre fokusgrupper med sammanlagt 21 ungdomar som går på Angeredsgymnasiets estetiska program. Vi utgår från elevernas egna berättelser i vårt resultat. De tre huvudsakliga frågeställningarna som studien grundas på är: Hur påverkas ungdomarnas skolk av deras syn på gymnasiet? Vilken roll spelar människorna i elevernas omgivning för deras skolk? Vilken betydelse har elevernas syn på skolk för deras frånvaro? Resultatet av vår studie visar att ungdomarna har en positiv attityd till gymnasiet och de anser att det är viktigt för deras framtid. Trots detta skolkar de och det beror bland annat på skolans struktur, kompisars och lärares påverkan. Eleverna påtalar själva att det är i skolan man lär sig ta ansvar och på så sätt är skolan en viktig socialisationsmiljö för dem. Det är främst kompisarna som påverkar ungdomarnas skolk och det kan till och med vara de som får ungdomarna att börja skolka. Föräldrarna påverkar inte lika mycket och de kanske inte ens vet hur mycket deras barn går i skolan eller inte. Läraren påverkar också skolket och eleverna uppger att om de har en bra lärare vill de inte missa lektionen. De fortsätter sedan med att säga att det är lättare att skolka från en lektion som känns meningslös och när de känner att de kan lära sig mer genom att läsa hemma. Ungdomarna beskriver en önskan om att ha en relation till läraren och detta kan bidra till en svår balansgång mellan lärarens formella roll och den informella. Vårt resultat visar också att ungdomarnas syn på skolket påverkar dem, och de skapar själva regler för när det är okej att skolka och inte. Detta trots att de alla är eniga om hur skolk ska definieras. Attityderna kan förändras i sociala sammanhang och gruppens påverkan blir därför påtaglig.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/8504
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
S Nilsson A Persson.pdf (255.8Kb)
Date
2007-12-19
Author
Nilsson, Sara
Persson, Angelica
Keywords
skolk
skola
attityder
ungdomar
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV