Samordning inom äldreomsorgen ur ett enhetschefsperspektiv
Abstract
Denna uppsats handlar om arbetssituationen för enhetschefer inom kommunal äldreomsorg, i en delad organisation. Delad organisation innebär att utredningar och prövningar av de äldres behov och beslut om bistånd särskiljs från ansvar för det faktiska utförandet av hjälpinsatserna. Ansvar för utredning och beslut har en biståndsbedömare och ansvaret för utförandet av insatserna har en enhetschef.
Syftet är att undersöka hur samordningen mellan enhetschefen och biståndsbedömare i den delade organisationen gynnar och/eller motverkar utförandet av besluten och hur man organiserar denna samordning. Jag har valt att studera detta ur ett enhetschefsperspektiv. Metoden jag använder är kvalitativ i form av intervjuer av 9 stycken enhetschefer inom äldreomsorgen. Jag använder mig av halvstrukturerade intervjuer. Intervjumaterialet har tematiserats och nyckelord identifierades. Resultatet presenteras i tre huvud-teman: Faktorer för en god samordning, Betydelsen av personliga Egenskaper/erfarenhet och Motverkande faktorer. Dessa identifierade faktorer har sedan analyserats med hjälp av relevanta teorier och tidigare forskning.
Det som tydligt framkom var att samverkan är en tidskrävande process och att respondenterna även såg samverkan som en nödvändighet för att kunna arbeta med sin målgrupp. Faktorer som jag funnit i min uppsats som kan ha betydelse för samverkan är till stor del likt det som framkommit i tidigare studier. Några faktorer kan nämnas så som kunskap om varandras arbetsuppgifter, nära sociala relationer, en fungerande kommunikation, tydlig struktur och ansvarsfördelning, resurser och att vara flexibel.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-01-07Author
Grund, Elisabeth
Keywords
Samordning/samverkan
kommunikation
Language
swe