dc.contributor.author | Dahl, Teresia | |
dc.contributor.author | Johansson, Malin | |
dc.date.accessioned | 2007-01-04T16:32:54Z | |
dc.date.available | 2007-01-04T16:32:54Z | |
dc.date.issued | 2007-01-04T16:32:54Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/866 | |
dc.description | Sjuksköterskeprogrammet | eng |
dc.description.abstract | Varje dag ställs vi människor inför möten som innebär ett samspel där vi berörs och
reagerar på varandra. Begreppet möte har en stor vidd med många infallsvinklar,
samtidigt går det att urskilja flera likheter i olika möten mellan sjuksköterska och
patient. I det goda mötet ingår tillit, inbjudande hållning och trygghet.
Kommunikationen är avgörande i mötet där dialog och kroppsspråk ingår. Syftet med
litteraturstudien var att finna faktorer som medförde att ett möte mellan sjuksköterska
och patient upplevdes som bra. Metoden var en litteraturstudie där elva artiklar har
granskats. Resultatet visade från både sjuksköterskans och patientens perspektiv vilka
faktorer som medförde att ett möte upplevdes som bra. Huvudteman i resultatet beskrev
vad sjuksköterskan behövde för att möta patienten: Kompetens och erfarenhet,
Medvetenhet och Handling. En förutsättning för att ett möte skulle upplevas som bra
var att patienten kände att sjuksköterskan hade rätt kompetens och att den innefattade
både teknisk och teoretisk kunskap så väl som kommunikativ förmåga. Sjuksköterskans
livs- och yrkeserfarenhet samt inre trygghet kunde underlätta inför mötet med patienten
och detta ledde i sin tur till personlig utveckling. Medvetenhet i tolkningen av
patientens välbefinnande och vara fullt närvarande i situationen, var en viktig grund för
vårdandet. Sjuksköterskan visade bekräftelse genom att vara entusiastisk, ha
ögonkontakt och använda ett bekräftande kroppsspråk. Uppsatsen visar att varje möte
är unikt och att vissa faktorer kan användas i varje möte mellan sjuksköterska och
patient. För att ett möte mellan patienten och sjuksköterskan ska upplevas som bra
behöver sjuksköterskan kunna se helheten. Det är viktigt att sjuksköterskan har med sig
varje del in i mötet för att på bästa sätt kunna möta patienten. | eng |
dc.format.extent | 163306 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.title | Möten i vården – möten att vårda. En litteraturstudie om faktorer som medför att ett möte | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.type.degree | C-uppsats | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |