• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bemötande inför ett kirurgiskt ingrepp. Ur ett patientperspektiv

Abstract
En del patienter upplever att de kommer bort i hanteringen. Att de behandlas som objekt istället för subjekt. Självklara saker som vanlig mänsklighet, medkänsla, omtanke och hänsyn tenderar att komma bort i den allt mer växande vårdapparat som styrs av administrativa rutiner och rationalitet. Hur vi blir bemötta är av stor vikt för oss i livets alla situationer och påverkar vårt beteende på olika sätt. Självbestämmande, integritet, trygghet, inlevelseförmåga, förtroende och glädjen att finnas med är alla viktiga komponenter vid ett möte. Orlandos omvårdnadsteori behandlar interaktionen i det direkta mötet, det vill säga kommunikationen och samspelet mellan sjuksköterskan och patienten. Teorin understryker vikten av att se hela patienten på ett sådant sätt att patienten upplever sig sedd. Syftet med litteraturstudien var att beskriva vad patienten ger uttryck för och menar vara ett gott bemötande inför ett kirurgiskt ingrepp. Litteraturstudien baserades på vetenskapliga artiklar. Artiklarna söktes dels via CINAHL och PubMed men även genom sekundära sökningar i artiklar, avhandlingar och annan litteraturs referenslistor. Sökorden var preoperative care, patient-nurse relations och encounter- preoperative. I resultatredovisningen framkom fyra kategorier som bäst beskrev vad patienten såg i ett gott bemötande. Dessa var tid, delaktighet, förtroende och trygghet. Vi ville också ta reda på hur ett gott bemötande kan uppnås och fick svaren på detta i de ”krav” patienternas upplevelser, direkt och/eller indirekt, ställer på sjuksköterskans bemötande. Avgörande för patienterna var känslan av att det fanns tillräckligt med tid att bemöta frågor och funderingar och upplevelsen av att sjuksköterskan ger varje unik patient tillräckligt med tid för just deras samtal inför operationen. Det visade sig också att då man ökar en patients kunskap om vad som skall ske och förklarar varför vissa saker måste ske, så ökar känslan av delaktighet hos patienten vilket minskar dennes oro och ångest. Det framkom att de patienter som gavs möjlighet till ett preoperativt ankomstsamtal med en sjuksköterska, där de fick tillfälle att ge uttryck för sin livssituation, upplevde att det i detta samtal skapades en förtroendefull relation mellan patient och sjuksköterska som fick patienten att känna sig vägledd.
Degree
C-uppsats
Student essay
Other description
Sjuksköterskeprogrammet
URI
http://hdl.handle.net/2077/867
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
BrandalPedersen.pdf (126.5Kb)
Date
2007-01-04
Author
Bråndal, Jenny
Pedersen, Ann-Christin
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV