Studentens perspektiv på IKT-baserad distansutbildning Fördelar, nackdelar, hot och möjligheter
Abstract
Den svenska regeringen har satsat mycket på informations- och kommunikationsteknologibaserade
distansutbildningar för att tillfredsställa samhällets behov. Vi vill ta reda på vilken roll informations- och kommunikationsteknologin (IKT) spelar i dessa distansutbildningar och om studiens resultat stämmer överens med tidigare forskning inom området. Syftet med studien är att med hjälp av vår fallstudie Legitimation.nu ta reda på hur informations- och kommunikationsteknologin uppfattas av studenter i distansutbildningar
baserade på denna teknik. De studenter som ingick i fallstudien var av utomeuropeisk härkomst vilket medförde ett nytt internationellt perspektiv över ämnesområdet.
Utifrån våra frågeställningar valde vi att göra både en kvalitativ och kvantitativ undersökning i form av litteraturstudie och enkätundersökning. Resultatet visade att många har en positiv attityd till den IKT-baserade distansutbildningen och bekräftade de flesta fördelar och nackdelar som förekommer i tidigare forskning. Men på grund av det internationella inslaget i vår studie har ny fakta kommit fram. Det som är utmärkande är t.ex. brist på språkträning för de deltagande studenterna i fallstudien.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Zhou, Junjun
Shafazand, Amir
Keywords
Distansutbildning
informations- och kommunikationsteknologi (IKT)
Legitimation.nu
studiecenter
utomeuropeiska studenter
Language
sv