• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Knowledge Management IT-stöd för strategisk kunskapsutveckling

Abstract
Knowledge Management (KM) har under de senaste åren etablerats både inom affärs- och forskarvärlden. Att hantera kunskap som en strategisk resurs i företag är enligt många ett måste för att överleva. IT har på många sätt en framskjuten roll inom Knowledge Management och beskrivs ofta som möjliggöraren. Den etnografiska studien som ligger till grund för rapporten har genomförts hos Got Event i Göteborg inom en specifik grupp som arbetar med den arena- och evenemangsspecifika tekniken. Syftet med studien har varit att skapa en bild av förutsättningar för en framtida IT-implementering av Knowledge Management samt att tillföra ny kunskap kring problemområdet om kunskapsadministration. Uppsatsens huvudfråga som har utretts är: Hur kan man med hjälp av IT stödja strategisk kunskapsutveckling. Nonaka och Takeuchis (1995) SECI-modell har legat till grund för identifiering och tolkning av kunskapsutvecklingsprocesser i den studerande miljön. Genom att utöka antalet och differentiera möjligheter för kommunikation och samverkan kan man dels återskapa tidigare mer enkla strukturella förhållanden och dels stödja de kunskapsnätverk som verkar i organisationen. Kunskap i den studerande miljön är till stor del synonymt med personifierad kunskap och mycket av kunskapsutveckling sker inom fältet för Socialisation i den personliga interaktionen. IT-lösningar i sammanhanget handlar inte om att administrera kunskap i sig utan strukturer inom vilka kunskap utvecklas och överförs mellan individer.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/936
Collections
  • C-uppsatser
View/Open
Nr_4_EF.pdf (246.9Kb)
Date
2004
Author
Fredman, Erik
Keywords
Knowledge Management
kunskap
strategi
SECI
IT
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV