Knowledge Management IT-stöd för strategisk kunskapsutveckling
Abstract
Knowledge Management (KM) har under de senaste åren etablerats både inom affärs- och
forskarvärlden. Att hantera kunskap som en strategisk resurs i företag är enligt många ett
måste för att överleva. IT har på många sätt en framskjuten roll inom Knowledge Management och beskrivs ofta som möjliggöraren. Den etnografiska studien som ligger till grund för rapporten har genomförts hos Got Event i Göteborg inom en specifik grupp som arbetar med den arena- och evenemangsspecifika tekniken. Syftet med studien har varit att skapa en bild av förutsättningar för en framtida IT-implementering av Knowledge
Management samt att tillföra ny kunskap kring problemområdet om kunskapsadministration.
Uppsatsens huvudfråga som har utretts är: Hur kan man med hjälp av IT stödja strategisk
kunskapsutveckling. Nonaka och Takeuchis (1995) SECI-modell har legat till grund för identifiering och tolkning av kunskapsutvecklingsprocesser i den studerande miljön. Genom att utöka antalet och differentiera möjligheter för kommunikation och samverkan kan man dels återskapa tidigare mer enkla strukturella förhållanden och dels stödja de kunskapsnätverk som verkar i organisationen. Kunskap i den studerande miljön är till stor del synonymt med personifierad kunskap och mycket av kunskapsutveckling sker inom fältet för Socialisation i den personliga interaktionen. IT-lösningar i sammanhanget handlar inte om att administrera
kunskap i sig utan strukturer inom vilka kunskap utvecklas och överförs mellan individer.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Fredman, Erik
Keywords
Knowledge Management
kunskap
strategi
SECI
IT
Language
sv