Visa enkel post

dc.contributor.authorKaspersson, Anna
dc.date.accessioned2008-01-15T11:55:35Z
dc.date.available2008-01-15T11:55:35Z
dc.date.issued2008-01-15T11:55:35Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9429
dc.description.abstractBarn som har autism kan få stöd och hjälp från barn- och ungdomshabiliteringen. Men hur arbetar man på dessa habiliteringar med syskonen till barnen med autism? Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på barn- och ungdomshabiliteringar i Västra Götalandsregionen beskriver att syskon till barn med autism uppmärksammas. Jag ville undersöka hur kuratorerna arbetade med syskonen, hur de bemötte syskonen samt hur de såg på syskonens situation i familjen. Material samlades in genom kvalitativa telefonintervjuer med 10 kuratorer. Resultaten av studien visade att habiliteringarna genom syskongrupper, och i mindre utsträckning individsamtal, uppmärksammade och arbetade med syskonen. Dessa båda arbetsmetoder gav syskonen stöd genom kommunikation. Kommunikation fördes då antingen mellan syskon och professionell eller mellan flera syskon med liknande erfarenheter. Kuratorerna var medvetna om syskonens situation inom familjesystemet samt att rollen som syskon till ett barn med autism kan innebära vissa svårigheter. Kuratorerna beskrev att syskonen ofta upplevde att de fick för lite av föräldrarnas uppmärksamhet, att de fann barnet med autisms beteende jobbigt samt att de inte ville bjuda hem vänner.en
dc.language.isosween
dc.subjectsyskonen
dc.subjectautismen
dc.subjectkuratoreren
dc.subjectBarn- och ungdomshabiliteringen
dc.titleSyskon inom habiliteringen – hur syskon till barn med autism uppmärksammas.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post