dc.contributor.author | Elvheim, Martin | swe |
dc.date.accessioned | 2004-02-18 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T09:34:45Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T09:34:45Z | |
dc.date.issued | 2003 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/944 | |
dc.description.abstract | Ett antal enklare och mer flexibla utvecklingsmetoder har fått stor uppmärksamhet under senare år. En av dessa, Extreme Programming (XP), har tillämpats både inom akademiska och icke-akademiska miljöer. I denna
uppsats undersöks var lärande och lärandeprocessen har förekommit i dessa tillämpningar i syfte att skapa förutsättningar för förbättringar av XP som metod för både lärande och systemutveckling. För denna litteraturstudie har en strukturerad metod använts med utgångspunkt i
artiklar från två ledande vetenskapliga konferenser. Resultatet visar både skillnader och likheter i hur lärande uppstår i akademiska och ickeakademiska
tillämpningar av XP. I akademiska tillämpningar uppstår lärande i aktiviteter som stöttar kommunikation mellan studenter, men också aktiviteter som tydligt minskar komplexitet och hjälper studenter att bättre förstå programmering och systemutveckling. Inom icke-akademiska
tillämpningar är komplexitetsminskning och kommunikation också viktigt, men framför allt i kundnära aktiviteter. Sammanfattningsvis
rekommenderas att XP utvecklas och att lärande ytterligare betonas i metoden för att förbättra lärande i fler och mer varierade tillämpningar. | swe |
dc.format.extent | 36 pages | swe |
dc.format.extent | 153137 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Extreme Programming | swe |
dc.subject | Lärande | swe |
dc.subject | Lärandeprocess | swe |
dc.title | LÄRANDE I
EXTREME PROGRAMMING | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Informatics | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för informatik | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 3394 | swe |