Show simple item record

dc.contributor.authorElvheim, Martinswe
dc.date.accessioned2004-02-18swe
dc.date.accessioned2007-01-16T09:34:45Z
dc.date.available2007-01-16T09:34:45Z
dc.date.issued2003swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/944
dc.description.abstractEtt antal enklare och mer flexibla utvecklingsmetoder har fått stor uppmärksamhet under senare år. En av dessa, Extreme Programming (XP), har tillämpats både inom akademiska och icke-akademiska miljöer. I denna uppsats undersöks var lärande och lärandeprocessen har förekommit i dessa tillämpningar i syfte att skapa förutsättningar för förbättringar av XP som metod för både lärande och systemutveckling. För denna litteraturstudie har en strukturerad metod använts med utgångspunkt i artiklar från två ledande vetenskapliga konferenser. Resultatet visar både skillnader och likheter i hur lärande uppstår i akademiska och ickeakademiska tillämpningar av XP. I akademiska tillämpningar uppstår lärande i aktiviteter som stöttar kommunikation mellan studenter, men också aktiviteter som tydligt minskar komplexitet och hjälper studenter att bättre förstå programmering och systemutveckling. Inom icke-akademiska tillämpningar är komplexitetsminskning och kommunikation också viktigt, men framför allt i kundnära aktiviteter. Sammanfattningsvis rekommenderas att XP utvecklas och att lärande ytterligare betonas i metoden för att förbättra lärande i fler och mer varierade tillämpningar.swe
dc.format.extent36 pagesswe
dc.format.extent153137 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectExtreme Programmingswe
dc.subjectLärandeswe
dc.subjectLärandeprocessswe
dc.titleLÄRANDE I EXTREME PROGRAMMINGswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3394swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record