Webbgränssnitt för stora målgrupper – en studie utav en myndighets webbplats
Abstract
Den ständigt ökande Internetanvändningen och människans stressiga vardag tvingar allt fler myndigheter att ge människan möjlighet att ordna sina ärenden på Internet - hemifrån och snabbt. Det är svårt att skapa en webbplats som tillfredsställer alla användarnas behov när webbplatsens målgrupp är stor. Syftet med denna uppsats har varit att ange regler och rekommendationer om webbgränssnitt av en sådan webbplats. För att ta reda på vilka regler och rekommendationer som är viktiga har Riksskatteverkets webbplats analyserats med hjälp av teorin inom ämnet webbgränssnitt samt 24-timmars myndighet. Riksskatteverkets webbplats har valts ut eftersom denna riktar sig till alla vuxna
personer i Sverige. Analysen av webbplatsen visade att användarnas medverkan i utvecklingen av webbplatsen är viktig för att kunna skapa en användarvänlig webbplats. Därför är användartester viktiga när en webbsida för stora målgrupper utvecklas. Vikten av att en webbutvecklare tänker på alla mindre grupper av användarna har kommit fram. Det är viktigt att hänsyn tas till personer med olika handikapp som använder sig av speciella verktyg som tex.en skärmläsare. Vidare har det visat sig att valet av färger, storleken på texten
samt språket är av betydelse och kan på ett eller annat sätt påverka användarnas uppfattning av webbplatsen.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2003Author
Jaksic, Nina
Keywords
Webbgränssnitt
stora målgrupper
myndighet
design
funktioner
webbplats
Language
sv